Thursday, August 15, 2013

Aapjes kijken

Van Kinshasa, Democratische Republiek Congo naar de Bonobo's Democratische Republiek Congo
Nadat we uitgeslapen zijn pakken we onze spullen in en checken voor de derde keer uit bij het hotel. Deze keer deel ik maar meteen mede dat we terugkomen. We doorkruisen Kinshasa om een tweede poging te doen om naar de bonobo's te gaan. Deze keer via de weg die Jean ons heeft gewezen.

Deze weg is inderdaad veel beter. Je moet wel de hele stad door (wat ongelofelijk traag gaat) bijna tot het eind toe ligt asfalt. Enkel de laatste 6 kilometer is er geen asfalt maar daar ligt een harde grond met her en der een steen. We rijden de ingang van de chutes en de bonobo's bijna voorbij. Nog net ziet Sander het bord staan, omkeren dus en het terrein oprijden.

We lopen eerst maar even naar het restaurant. Daar vragen we of we mogen camperen op het terrein. Dat is geen probleem, we mogen overal onze tent neerzetten. Kosten zijn wel 20 dollar. Ik probeer ze nog naar 10 dollar te krijgen maar dat lijkt niet te lukken.

Dan maar eerst lunchen aan de overkant van het watertje en dan door naar de bonobo's. Ook daar hebben ze het entree geld verhoogd. Voor toeristen is de toegang nu 10 dollar per persoon. Tja ik kan ze toch niet wijsmaken dat ik geboren en getogen Congolees ben dus we betalen maar de volle mep.

Voor het geld krijg je een rondleiding en mag je zo lang als je wilt over het terrein rondlopen. We zien baby bonobo's, de kleuterschool, de volwassen afdeling en de afdeling rijp voor terugplaatsing in de natuur.

We lopen ook nog het hele parcours de visiteurs maar daarbij komen we geen enkele bonobo meer tegen. Wel jammer dat de gidsen amper Engels kunnen. Ze vertellen een heel verhaal in het Frans en ongeveer 2 zinnen in het Engels. Maar goed de aapjes kunnen we zien en dat is ook al leuk.

Na een uitgebreid bezoek aan de bonobo's keren we terug naar de oever waar we onze tent willen gaan neerzetten. We doen een spelletje en wachten tot het iets rustiger wordt. We hebben geen behoefte aan weer een hele kring van mensen rond onze tent. Om 16:30 lijkt het terrein van de bonobo's dicht te gaan en beginnen we met de tent neer te zetten.

Als we zitten te koken komt de man van het restaurant langs, hij wil de 20 dollar innen. Ik zeg dat ik eraan kom en even later loop ik dus met 20 dollar naar het restaurant. Toch nog maar eens proberen, kan het niet voor 10 dollar? Maar dat kan niet, 20 dollar dan maar dan krijg ik 2 biertjes. Ze zuchten, OK 15 dollar dan. Prima voor de overige 5 koop ik dan 2 biertjes bij jullie. Uiteindelijk moet ik nog 1000 franc bijbetalen maar dan krijg ik 2 biertjes mee. Het restaurant gaat zo sluiten dus we moeten het bier meteen meenemen. De flessen mogen we dan morgen teruggeven.

Na ons eten genieten we dan ook rustig van ons biertje. Ondertussen is iederen van het terrein af, wij zijn alleen, afgezien van de bewaking dan die hier rondloopt.

0 reacties:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys