Thursday, April 18, 2013

Ile de Goree

Dag 4 in Dakar, Senegal, een uitstapje naar Ile de Goree
We zijn weer vroeg uit de veren. Vandaag gaan we echt de toerist uithangen op Ile de Goree. Eerst maar even ontbijten. Dat zouden we wel willen maar dan moeten we wel ergens brood kunnen kopen. De eerste winkel heeft niets, de bakker heeft niets, de overkant heeft niets. Uiteindelijk na vaak vragen vinden we ergens nog een baguette. Snel terug naar het hotel om te ontbijten. De boot naar het eiland vertrekt namelijk om 10 uur, 11 uur en dan pas weer om 12:30.

Na het ontbijtje vertrekken we dan ook maar richting bus. Vandaag komt hij niet net langsrijden dus moeten we even wachten. De bus is wel redelijk leeg dus we kunnen een goede staanplaats bemachtigen. We staan in de harmonica met onze rug er tegen aan te leunen. Helaas ben ik vergeten dat ik bananen in mijn rugzak heb. Ergens onderweg in de bus worden die totaal geplet en heb ik een rugzak met bananenprut.

Als we aankomen bij de halte is het net 10 uur. We wandelen snel naar de boot wie weet heeft hij vertraging.We hebben geluk en kunnen nog net een kaartje kopen en doorrennen de boot op. Nog geen minuut later vertrekken we al.

20 minuutjes later stappen we uit op Ile de Goree, nou ja we springen uit de boot want tussen wal en schip ligt wel een gaatje.

Eerst moeten we de verplichte toeristen belasting betalen en dan mogen we los lopen op het eilandje. We brengen een bezoek aan de 2 stranden, we zijn bewapend met handdoek en hebben onze zwemkleren aan. Helaas vallen de stranden nogal tegen. De een is 10 meter breed en 5 meter diep de andere is wel langgerekt maar maar een meter of 3 breed. Bovendien kun je daar de zee niet in. Dan maar eerst verder lopen.

Het eilandje is klein dus we zijn zo rond. Het kasteel is lastig te vinden, je zou toch denken dat hij groot genoeg zou zijn? Wat we wel vinden, of beter gezegd wat ons zeer goed vind zijn alle mensen die dingen verkopen, maken, eten hebben enz etc. Constant een stroom van come look in my shop en omdat onze schoenen nog al versleten zijn wordt ons ook wel 4 keer aangeboden dat iemand onze schoenen wil maken. Op het vervelende af klampen ze je aan.

Behalve het fort en het kasteel vinden we aan het eind van de route ook het monument dat de slavenhandel symboliseert.

Het eiland is namelijk vroeger gebruikt om slaven vanuit te verhandelen.

Na onze rondwandeling doen we even een rondje rummicub bij het fort. Dan is het etenstijd en dus schuiven we weer terug naar de restaurantjes straat. Daar eten we beide een yassa poulet. Met gevulde buikjes doen we eerst weer een rondje eiland waarbij we eindelijk het kasteel vinden. Wat blijkt we liepen er eerst boven op!

Na het wandelen weten we niet meer zo goed wat te doen, dus gaan we maar weer naar het fort waar we nog een uurtje zitten te wachten tot de boot komt. Daarna gaan we met de boot terug en dan weer door met de bus. Die zit op de terugweg op een gegeven moment wel echt stampes vol. Gelukkig staan we bij het raam en hebben we dus nog wat lucht.

Terug bij het hotel wassen we onze kleren en ik mijn handdoek vol met bananenprut. Daarna lopen we nog een rondje door de wijk bij het hotel om ons avondeten bij elkaar te sprokkelen.