Sunday, October 27, 2013

U is nou op die mees suidelike punt van die vasteland van Afrika

Dag 3 Sommerset West, Zuid Afrika een rondje via Hermanus naar Kaap Agulas
We beginnen de dag met vroeg opstaan. We gaan vandaag op stap. De vraag is alleen waarheen? Doen we de tafelberg beklimmen (met kabelbaan) of gaan we naar Hermanus en Kaap Agulas. Uiteindelijk kiezen we voor het laatste. We nemen een lunchpakket mee en gaan opstap.

Bij de eerste poging komen we niet zo ver. Een kilometer of 4 van huis. Dan realiseert Sander zich dat we helemaal geen waterzakken bij ons hebben. We keren dus weer om en rijden terug.

We vertrekken een tweede keer en nu ieder met een camelbag. We rijden via Strand naar Hermanus.

Dit is een leuke slingerweg langs de kust. Na een uurtje komen we aan bij Hermanus. We stoppen bij de eerste baai, daar zijn veel mensen maar geen walvissen. We stappen op de motor en rijden naar het tweede punt vanuit waar je vaak walvissen kunt zien. We lopen een stukje maar zien geen walvissen. Het is hier wel heerlijk rustig en er staan bankjes. Bovendien is het 12 uur. Tijd om hier te lunchen dus. We halen het brood en beleg erbij en nemen een bankje.

Als we ons eten op hebben zie ik opeens links iets. Wij turen en zien een walvis, en dan nog een. En dan dichterbij nog een.

Uiteindelijk staan we een half uurtje te kijken en foto's te schieten. Helaas willen de walvissen niet met een mooie sprong voor ons poseren. Tijd om verder te gaan dus.

We stappen weer op de motor en rijden verder, via de weg die het meest langs de kust loopt naar Agulas. Garmin zegt dat we ergens moeten afslaan en dat doen we dan ook maar. Blijkt alleen dat er geen asfalt ligt. We korten een stuk af blijkbaar via gravel wegen. De wegen zijn wel erg goed dus we schieten nog aardig op. Bij Agulhas wordt tot onze verbazing geen toegang geheven. Tot 150 meter voor de markering kunnen we doorrijden. Daar parkeren we de motoren en gaan we te voet verder.

Na de foto's lopen we terug. Dan komen we nog 2 motorrijders tegen. Het blijkt een stel te zijn wat in Kaapstad woont maar uit Denemarken en Nederland komt. In Januari of Februari vertrekken zij voor hun grote reis. Genoeg gespreksstof dus, temeer omdat ze reizen op een van de 2 BMW's die ze hebben. We spreken af woensdag te gaan lunchen en na 3 kwartier nemen we afscheid.

In vliegende vaart rijden we terug. We hadden met Cheryl afgesproken om om 17 uur thuis te zijn. Dat halen we nu nooit meer. We bellen en maken het 17:30 en bij het restaurant. Even goed halen we dat ook niet. De snelweg die we nemen is een kronkelige, vaak tweebaans, weg, harder dan 100 wil je er ook niet rijden.

Om 18 uur komen we bij het restaurant aan. We vinden Cheryl aan tafel met nog een vrouw en man. De man was ook maar net binnen want we hebben naast zijn BMW geparkeerd. We nemen wat te drinken en kletsen wat. Rond een uurtje of 19 is het etenstijd en dus bestellen we avondeten. Na een gezellig avondje spreken we af dinsdag weer bij Dan langs te gaan om koffers te kijken die hij heeft staan en daarna rijden we door naar de vrouw om daar met Cheryl en Talia te gaan braaien.