Tuesday, October 22, 2013

Begin de dag met een werkplaats

Van Carnarvon, Zuid Afrika naar Calvinia, Zuid Afrika
We worden ruw gewekt door onze wekker. Na een heerlijke douche ruimen we onze spullen op. Bij het keren van de motoren ontdekt Sander dat zijn voorremmen muurvast zitten. Eerst maar even dat fiksen dus. Hij haalt de rem uit elkaar maar met geen mogelijkheid is er beweging in te krijgen. We vragen de man van de B&B naar remmenreiniger maar dat heeft hij niet. Hij stapt in zijn auto en rijdt naar de garage. Hij komt terug met Leon, de mechanic. Leon sleutelt wat en krijgt de remmen weer gangbaar. Niet meer remmen en naar de garage komen is het eindoordeel.

Wij gaan dan maar eerst verder met ons ontbijt. We waren bang dat we enkel een fruithapje en cornflakes kregen maar mevrouw heeft in de tussentijd een ontbijt klaargemaakt met toast, eieren, bacon en worst. Met een volle maag verlaten we de B&B en rijden naar Leon zijn garage. Daar staan de mannen al klaar. Meteen begint Leon aan Sander zijn motor te sleutelen terwijl wij even praten met zijn vriendin en moeder. De vrouwen kunnen niet geloven dat ik ook op zo een motor rijdt, ze lopen dus de oprit af en gaan kijken, ja hoor daar staat nog zo een groen monster. We krijgen koffie en thee aangeboden en we spelen een beetje met hun dochtertje. Dan vraagt de vrouw opeens of we niet willen internetten, ze hebben ADSL. Wij halen de laptop tevoorschijn en beginnen foto's up-te-loaden. Helaas is ook hun internet niet razendsnel dus blogverhalen neer zetten dat gaat niet tegelijk met foto's uploaden. Ook wordt de biltong tevoorschijn gehaald. Kennen jullie dit? Wel in een winkel gezien mevrouw maar nog niet gegeten. Dat kan natuurlijk niet, wij krijgen ieder een stuk biltong. Deze is gemaakt van springbok en het is gedroogd vlees. Taai, hard, maar best lekker. Vervelende eigenlijk is wel dat als je er aan begint je niet kan stoppen met eten. Biltong etend en computerend vliegt de tijd voorbij en dan heeft Leon de remmen alweer gefikst. Met tegenzin nemen we afscheid van het gezin, wat hun betreft mogen we de hele dag blijven om te internetten maar wij willen toch nog wel ergens komen vandaag.

We krijgen een zak biltong mee en worden dan door het hele gezin uitgezwaaid. Op naar Calvinia, 250 km naar het westen. We hebben onze jas weer aan maar nu met zomerhandschoenen. Na een halfuurtje hebben we hier alweer spijt van. Tijdens de lunchpauze maar weer de winterhandschoenen aan.

Tijdens de lunchpauze verzamelen we meteen weer wat hout, vanavond gaan we weer braaien om de rest van de sla op te maken. Mijn topkoffer wordt helemaal leeg gemaakt en dan gevuld met hout.

Erg handig hoor op reis gaan met 2 lege topkoffers, op momenten als deze komt dat prima van pas!

In Calvina aangekomen rijden we meteen door naar de camping en zetten ons tentje op. Daarna lopen we naar de Spar om vlees te halen. Met weer eens een worst, een varkenspakket, bief, broodjes en bier komen we terug op de camping. Tijd om de braai aan te steken. Terwijl Sander een vuurtje stookt maak ik de sla en zet onze BBQ in elkaar, al voor de 3de keer wordt deze nu gebruikt en we worden steeds blijer dat we de BBQ bij ons hebben. Na een klein uurtje zitten wij dus weer eens heerlijk te smikkelen.

's-Avonds maken we nog even de route voor de komende 2 dagen, via Citrusdal naar Sommerset West, daar zijn we uitgenodigd bij een andere motorrijder om te logeren. Sommerset willen we dus als uitvalsbasis gebruiken om Stellenbosch te bezoeken, onze schokdempers te laten repareren, nieuwe koffers te kopen, Kaapstad te bekijken en niet geheel onbelangrijk, nieuwe paspoorten aan te vragen.