Tuesday, October 1, 2013

Nieuwe bandjes, tandwielen en kettingen

De zevende dag Windhoek, Namibie
Na het ontbijt lopen we naar Honda. Sander begint weer met sleutelen, vandaag zijn de banden, tandwielen en kettingen aan de beurt. Ik ga weer verder met administratieve miep spelen. Ons reisplan moet aangepast worden omdat we nu dus eerst naar Douglas en Pretoria moeten om onze bankpassen op te halen en nieuwe paspoorten aan te vragen.

Rond 10 uur roept Kevin me, of ik met de chauffeur mee kan om banden op te halen. Dat is uiteraard geen probleem. Kevin zegt me dat er wel 1 uitdaging is, de chauffeur is doof. We mogen niet vragen hoe hij zijn rijbewijs heeft kunnen halen maar goed hij is al lang chauffeur en blijkbaar maakt hij niet vaak brokken.

Ik stap in bij de chauffeur en we gaan naar de shop waar onze banden liggen. Dat is maar een klein shopje en eigenlijk enkel open op afspraak. Wij staan dan ook voor een gesloten deur. Ik bel Wulf, de eigenaar, maar die zit in Zuid-Afrika. De chauffeur vraagt of we dan eerst de andere spullen kunnen bezorgen die hij moet rondbrengen. Ik stap weer in en we gaan verder. Onderweg krijg ik een sms van Wulf dat zijn dochter om 11 uur bij de zaak is en we de banden dan kunnen ophalen.

Als de chauffeur klaar is met zijn ronde zet hij me weer bij Honda af. Hij gaat zelf even een hapje eten en komt me dan weer ophalen om de banden op te halen. Wat Kevin me trouwens niet verteld had is dat de chauffeur ook geen Engels kan. Geschreven Engelse berichten komen niet aan, enkel Afrikaans. Gelukkig lijkt dat op Nederlands dus we kunnen soort van communiceren.

Zoals afgesproken komt de chauffeur me om 10:45 weer oppikken, we halen de banden op en brengen die naar de shop. Sander heeft ondertussen een achterwiel van de ene motor gedemonteerd en het voorwiel van de andere. Ook de voorste tandwielen zijn reeds vervangen. Kevin en Sander gaan meteen meteen aan de slag. Bandjes van de velg, nieuwe binnenband, nieuwe buitenband alles weer erin en dan de nieuwe ketting nog.

Hoog tijd ook want mijn motor reed als een hobbelpaard door ongelijke ketting spanning bovendien was ik een aantal noppen van mijn banden 'kwijt' en kwam er wat canvas door heen. Wat denken jullie hebben we onze bandjes goed versleten?

Ondertussen hebben we antwoord van Samsung op onze online klacht. We moeten het hoofdkantoor bellen in Zuid-Afrika en vragen naar Daisy. Ik bel maar de telefoniste verbind me verkeerd door dus ik kom uit bij de customer service, die kunnen me niet terug verbinden. Ik schiet maar weer een klacht in. Een paar uur later komt daar als antwoord op dat ik de live chat moet gebruiken, dat probeer ik de hele dag al maar die is overbelast. Ik haal nog wat beltegoed en bel nog eens, deze keer eindig ik bij de receptioniste, Daisy is reeds weg en haar collega is in een meeting. Als ik mijn email adres wil doorgeven is mijn beltegoed alweer op.

Ik krijg later nog een reactie van Samsung waarin staat bel het hoofdkantoor. Hier schiet ik dus niets mee op. Sander is ondertussen klaar met de motoren en we besluiten naar een andere Samsung shop te gaan, ik vermoed dat dat het hoofdkantoor is van Namibie, laat die maar bellen.

Op onze nieuwe bandjes en met de nieuwe ketting zoeven we naar de Samsung, wat rijdt de motor nu weer fijn zeg! Sander kan ook weer optrekken dus qua motoren zijn we weer helemaal blij. Bij de Samsung aangekomen blijkt het een gewone shop te zijn. De medewerker vertelt ons waar we het hoofdkantoor kunnen vinden (blijkt om de hoek te zitten) maar dat die nu dicht is. We rijden er vast heen om het te vinden daarna gaan we terug naar de camping.

Als we weer terug zijn is het zowat etenstijd. We kijken even op internet en zien een Afrikaans restaurant met een keuken van alle landen volgens de site. Wij gaan erheen, onderweg verheug ik me al op Yassa. Dat blijkt een domper want ze hebben geen Yassa. Wat voor een Afrikaans restaurant ben je dan? We besluiten om te keren en terug te vallen op onze all-time-favorite, DoRego's. En jahoor, we worden weer met een glimlach begroet. Krijgen ons eten in een record tijd en het smaakt weer uitstekend! Als toetje nemen we nog een broodje shoarma mee, we moeten per slot de steak variant nog uitproberen. Ook die smaakt prima, maar toch heb ik liever de kip variant, Sander kan niet kiezen of hij de kip of de steak het liefste heeft.

Bij de DoRego's zagen we ook het bericht van Sander zijn ouders. Het RDW geeft problemen. Ze moeten de aanvragen voor onze nieuwe rijbewijzen naar ons opsturen, die moeten we tekenen en dan terugsturen. Daar gaat onze hoop dat Maud de 14de onze nieuwe rijbewijzen kan meenemen. Het RDW is echter niet te verwurmen, het moeten originele handtekeningen zijn. We besteden de avond dus met uitzoeken hoe, tegen welke kosten, en in welk tijdsbestek we hier post kunnen ontvangen.

0 reacties:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys