Thursday, May 16, 2013

We spoelen weg...

Van Yamoussoukro, Ivoorkust naar Abidjan, Ivoorkust
Vanochtend vroeg een smsje ontvangen, broerlief heeft onze blog gefikst. Dat is wel fijn, we hadden al wat smsjes ontvangen dat we uit de lucht waren. Google is dan ook wel erg irritant. Bij ieder nieuw land worden onze accounts geblocked.

We beginnen de dag met een rondje paasei. Paasei zul je denken, maar dat is de vorm van het stuk gebied waar we opzitten. We lopen een rondje naar de supermarkt en onderweg laten we nog wat kopietjes van onze paspoorten maken. Ten slot moeten we binnenkort weer visum aanvragen indienen en heb ik al onze kopieen verzopen. Met 10 nieuwe kopieen per paspoort, 5 liter water en 2 stokbroden komen we terug aan bij het hotel. Ondertussen hebben we reuze honger dus eerst maar eens ontbijten.

Na het ontbijt vertrekken we. Ons doel is ergens voor Abidjan zodat we morgen vroeg daar kunnen aankomen. Echter 100 km voor Abidjan ligt een snelweg en afritten zijn amper aangegeven. Zowiezo een wazige snelweg. De bus stopt er, soms wordt er eten verkocht en er is ook een militaire checkpoint. Daarnaast begint het ook nog eens te regenen. Even stoppen voor onze regenjas aantrekken en maar weer doorgaan. De regen wordt langzaam aan een hoosbui en voor we het doorhebben zijn we tot ons ondergoed doorweekt. We hebben enkel onze regenjas aangetrokken omdat ik dacht dat het niet zo erg zou worden.

Vanwege de regen, het slechte aangeven van de afslagen en de angst dat de afslag geen asfalt bevat rijden we door naar Abidjan. Lunchen schiet er ook bij in, wie heeft er nu zin in stoppen in de regen? In Abidjan willen we dan maar meteen door naar Hotel International. Volgens lonely planet moet dat wel wat zijn. Misschien wel maar wij kunnen het niet vinden. De mensen die we vragen hebben er zelfs nog nooit van gehoord. Dan maar naar Ben residence, duurder maar zag er goed uit op de plaatjes. Helaas kunnen we ook die niet vinden. Ondertussen zijn we al ruim een uur aan het zoeken in Abidjan. We besluiten terug te keren naar Hotel Terminus, die hebben we al gezien, is goedkoop en vindbaar. Onze motoren mogen we weer eens in de lobby parkeren. Ondertussen worden we daar al bedreven in. Koffers eraf, motor door de deur en parkeren maar.

Als we eindelijk in de kamer zijn is het al 16:30, nu eerst maar eens lunchen. Vervolgens gaan we opzoek naar een internet cafe. Daar zoeken we de juiste adressen van hotels. Morgen willen we toch liever naar een andere plek. Daarna gaan we opzoek naar avondeten maar ook in Abidjan is het vinden van een marquis die open is lastig. Uiteindelijk belanden we bij een restaurant dat gelukkig open is. Beide nemen we een halve haan, ik de yassa variant en Sander de Kedjenou. Beide ploffen we bijna uit elkaar als we ons bordje leeg hebben. Maar een half haantje, het is weer gelukt om die weg te werken. Volgende halte is de bar. We bestellen de ondertussen vertrouwde liter fles bock. Als die bijna leeg is krijgen we van de mensen naast ons een tweede fles. Welkom in Ivoorkust!

Het valt mij trouwens hier op dat alle mensen je graag dingen aanbieden. Het lijkt erop dat ze hier echt blij zijn met toeristen. Ondertussen is ons nu al 3 keer bier aangeboden (1 keer wel alcoholvrij) en we hebben ook al een keer een banaan gehad van een paar militairen bij een checkpoint.

Nadat we ook de tweede liter weggewerkt hebben is het tijd om terug te gaan naar het hotel. Dat zit om de hoek dus we zijn er zo. Daar bereiden we nog onze route voor morgen voor. Alle ambassades en mogelijke hotels voor de week erop. Eens kijken of we morgen wel de juiste locaties weten te vinden?