Monday, May 6, 2013

Slapen naast de brouwerij

Van Faranah, Guinee naar Kissidougou, Guinee
We mogen dan wel een luxe villa hebben met air-conditioning als 's-nachts de electriciteit uitgaat wordt het toch verrekte heet binnen. We zwemmen dan ook ons bedje uit de volgende ochtend. Na het ontbijt wordt het tijd om in te pakken en weg te wezen. Eerste halte is wederom tankstation, eens kijken of er vandaag wel benzine is. Maar de Total heeft zoals hier gewoon is totally nothing, we hebben echt nog geen een keer hier kunnen tanken bij een Total. We hebben de keus, hier uit jerrycans of flessen tanken (en ze willen het je erg graag verkopen) of doorrijden naar Kissidougou waar volgens de man van het hotel 3 tankstations zijn. Wij kiezen dus voor doorrijden, samen met onze jerrycan van 3 liter moeten we er kunnen komen.

We rijden over een redelijk goede weg, slechts af en toe een gat dus je moet wel nog een beetje opletten. Onderweg komen we langs kleine dorpjes waar vrouwen iets op de weg aan het uitharken en bezemen zijn om te drogen. Of het mais is of graan of iets?

Verder zien we mannen lopen met geweren, soms zo groot als ze zelf zijn. Waar die op gaan jagen? En dan ook nog de gebruikelijke portie taxi's met een lading op het dak dat je zou denken dat het dak het niet gaat houden. Daar bovenop zit dan vaak nog iemand om de spullen bijeen te houden of omdat hij niet in de taxi erbij past dat weten we niet (heb wel al een taxi gezien waar ook 3 mensen in de kofferbak plaatsnamen dus een taxi weten ze hier goed te vullen).

Zestig kilometer voor Kissidougou moeten we beide naar reserve, het is heuvelachtig hier dus het gaat nog spannend worden. Gelukkig komt dan opeens Kissidougou in zicht en ook een tankstation. Maar ja het is een Total. Toch maar stoppen en je raad het vast al? Ne pas de essence. Doorrijden dus naar de volgende, weer een Total weer geen beznine. Doorrijden en dan komen we bij een ander tankstation en ja hoor daar hebben ze wel benzine. Opgelucht tanken we de motoren vol en kunnen we verder het stadje verkennen.

Als we een superette zien stoppen we meteen, de pindakaas is op, de jam is op en de chocopasta bijna. WC papier hebben we gisteren bij het hotel gekregen dus die nood is voorbij. Ze hebben enkel jam (voor 4,50 euro per potje) en Sander waagt zich ook maar eens aan de luncheon meat bij gebrek aan vlees hier. In de supermarkt spreekt ook een Ghanees ons aan. Hij is onder de indruk dat we vanuit Nederland zijn komen rijden en wil een foto maken en een praatje. Geen probleem, we vragen meteen naar een slaapplek maar hij zegt dat er maar 1 goed hotel hier is wat helaas echt veel te duur is voor wat je ervoor krijgt. We mogen wel eventueel in zijn tuin slapen. We besluiten naar het hotel te gaan om te vragen of we er de tent kunnen neerzetten. Bij meneer slapen is opzich prima maar je voelt je wel altijd wat bezwaard om je tent in iemand zijn tuin op te zetten.

Bij het hotel kunnen we onze tent wel neerzetten maar het mag helaas niet. Niets aan te doen dan moeten we door. We bezoeken nog een hotel waar het wel mag maar niet kan (en zo helaas is dat niet want het ziet er niet fraai uit) dus we verlaten Kissidougou maar weer. Het stadje is trouwens ook een drukke mierenhoop aan marktjes, mensen en motoren.

Als we de stad verlaten komen we langs een brouwerij, ernaast zit een bar met chambres en er tegenover een militaire opleidingskamp. Als we er stoppen worden we omsingeld door militairen die onze motoren wel mooi vinden en voor de zoveelste keer krijg ik het aanbod om te ruilen met hun kleinere motoren (omdat ik klein ben moet ik dan maar wisselen). In de tuin van de bar / motel mogen we onze tent neerzetten. De kamers zijn wat het woord zegt een vierkant hok met enkel een bed en omdat het s-avonds buiten beter te doen is dan binnen kiezen we toch maar voor de tent. Mooie bijkomstigheid van dat we nu naast de brouwerij zitten, het bier kost hier veel minder dus voor we onze tent opzetten eerst maar even een biertje drinken.

Vanavond na het eten waarschijnlijk nog maar eens een biertje drinken. En dan morgen over de gravel weg (na Kissidougou is het asfalt ook weer eens op) doorrijden richting Macenta.