Sunday, April 20, 2014

Water, water en nog meer water

Van Ossiach, Oostenrijk naar Bihac, Bosnie-Herzegovina

Het regent, het regent, de tent wordt van binnen nat.... niet grappig dus! Als we wakker worden tikt het regen vrolijk op het tentdoek, we doen onze ogen open en zien de regen druppels op de binnentent staan. Met een redelijk pest humeur komen we onze tent uit. Hij is 3 weken oud! We weten wel wat het issue is, de naden zijn niet helemaal goed dicht, daardoor loopt het water in de lussen waar onze binnentent aan hangt en als die verzadigd is drupt het naar binnen. We openen de binnentent en zien in de voortent een groot modder festijn. We zitten op een zanderig terrein en echt alle lussen en lintjes die daar hangen lekker door. Nog mazzel dat het niet onze schoenen in regent!

Omdat het regent gaan we eerst maar ontbijten, misschien is het erna beter. Niet dus, het regent onverminderd door. We trekken onze regenkleding aan en gaan de tent opruimen. Omdat de voortent een modder paleis is kunnen we dat beter in onze regenbroek doen. Als alles in hun opbergzak zit en we aan het inpakken zijn in de koffers is Sander opeens zijn sleutel kwijt. Zijn humeur was al niet best en daalt nu tot ver onder 0. We zoeken en halen alles weer uit de zak. Het is al eens gebeurd dat zijn sleutels in de slaapzak zaten opgerold. Ik zoek buiten op de grond en zie dan dat hij zijn contactsleutel helemaal niet uit het contact heeft gehaald, die heeft er de hele nacht ingezeten. Een sleutel is nu dus terecht, nu de rest van de bos nog. Als alles uitgehaald is, Sander de WC's en washok afgezocht heeft, de schoonmaakdame en de receptie gevraagd heeft vind ik zijn sleutels, in de jaszak van zijn motorjas.....

We ruimen voor een tweede keer alles op, het regent onverminderd verder. Al redelijk doorweekt stappen we op de motor en gaan we rijden. Als we bij de Sloveense grens komen mindert de regen, alsof we nog niet genoeg water gezien hebben stoppen we nog even bij een watervalletje.

Daarna steken we de grens over, alweer een grens in de bergen met leuke zigzag weggetjes! De daadwerkelijke grens licht hier in een tunnel, ze hebben er lichtkasten opgehangen met de Oostenrijkse en Sloveense vlag. Zodra we aan de andere kant van de tunnel zijn gaat het weer regenen.

Deze keer rijden we meer door het oosten van Slovenie, hier zijn we nog niet eerder geweest.

De weg is rustig en slingert lekker. Als het etenstijd wordt zoeken we een restaurantje, tijd om een beetje droog te worden hoewel dat waarschijnlijk hopeloos is. Onze schoenen zijn al doorgeslagen, onze jas en broek zijn onder de regenkleding ook nat en onze handschoenen kun je uitwringen. Het duurt even voor we een restaurant vinden wat open is. Op de kaart staat eigenlijk alleen Sloveense gerechten, Sander en ik spelen op safe en gaan beide voor de braadworst met zuurkool, een winters kostje gaat er echt wel in! De braadworst is reusachtig en waarschijnlijk zat er een hele knoflook in het gerecht verwerkt. Lichtelijk misselijk verlaten we het restaurant en wurmen we ons weer in de regenkleding en handschoenen.

Pas om 15:30 als we bijna bij de Kroatische grens zijn wordt het droog, hopelijk blijft het zo en kunnen we nog een beetje droogwaaien. We passeren de Kroatische grens en rijden door het smalle gedeelte door naar Bosnie. In Kroatie komen we nog een dorpje tegen wat gebouwd is tussen diverse watervallen.

Het ziet er leuk uit en zo te zien is het ook een toeristisch trekpleister. We hebben geen zin om te lang te blijven hangen, we willen door naar Bosnie omdat we dan enkel Marken (Bosnisch geld) hoeven te halen en niet ook Kuna's (Kroatisch geld).

Iets na 18 uur zijn we bij de Bosnische grens, het is nog altijd droog maar wij worden niet echt veel droger meer. We steken de grens over en stoppen in het eerste stadje. Dat is ook een toeristisch oord, Bihac is de plek voor raften. Omdat wij door en door nat zijn en de tent dat ook is nemen we een hotel kamer. Eerst een warme douche en dan alles ophangen en hopen dat het morgen droog is, hoewel, als we de weersvoorspelling kijken zitten we morgen gewoon weer in de regen.

's-avonds sturen we Vaude nog even een mail over onze nieuwe, lekke tent. We hopen maar dat ze de tent willen omruilen of iets want een tent van 3 weken oud die zo lekt dat moet toch wel een productiefoutje zijn?