Thursday, July 25, 2013

Zoek het electrische lek

Een dagje Dolisie, Republique Congo
Vandaag blijven we hier, we moeten uitzoeken wat er mis is met de motor. Bovendien is er ook niets mis met ons kampeerterreintje hier in Dolisie.

Ik zit 's-ochtends buiten wat te computeren als Gabi langskomt. Gabi is de man die gisteren zei dat we hier gratis konden kamperen. Omdat hij zo aardig is krijgt hij vast wat geld voor bier? Daar ontbijt hij namelijk mee (en met hem vele andere Afrikanen). Hoe kunnen we nee zeggen, we mogen hier tenslotte gratis kamperen. Ik geef Gabi 2000 CFA en daar is hij zeer blij mee.

Als ook Sander wakker is halen we wat brood en gaan ontbijten. Dan komt broeder Abel langs die had ons dit adres, in Libreville, gegeven. We maken een kort praatje en dan vertrekt meneer weer. Na het ontbijt begint Sander aan mijn motor en ga ik eerst maar eens afwassen. Daarna ga ik op zoek naar een multimeter voor Sander. Maar ja moet je eens proberen een multimeter te regelen als je geen Frans kunt. Helaas is de school voor auto-mechanicien dicht. Ik vraag een man en na een tijdje begrijpt hij wat ik zoek. Samen gaan we naar de directrice en die pleegt wat telefoontjes. Helaas is de man van de auto garage op vakantie. Dan bedenken ze dat er hier ook een electricien rondloopt. Ze vragen de electricien en jahoor die heeft een multimeter en uiteraard mogen we die lenen.

Eerste controle is de accu, de multimeter geeft aan dat daar gewoon 12 volt op staat, dat ondanks het feit dat de Koso nu weer 6 volt aangeeft. Terwijl Sander verder zoekt ga ik wat kleren wassen.

Volgende constatering, de zekering waar de Garmin en de Koso samen op zitten is weer geklapt. Dat zou betekenen dat er toch iets mis is met de Garmin of de Koso. Als Sander uit zijn motor de zekering van de Garmin en Koso weghaalt geeft ook zijn Koso nog maar 6 volt aan. Dat verklaart dus de inconsistentie tussen de spanning op de accu en de spanning die Koso aangeeft.

Sander meet de Garmin door en de Koso maar kan verder geen oorzaak vinden waarom de zekering steeds klapt. Er moet ergens sluiting ontstaan maar waar? Hij besluit om de Garmin houder en de 12 volt aansluiting waar deze op aangesloten zit van de motor af te halen. Mijn Garmin is toch al stuk. De Koso laten we zitten. Als er een nieuwe zekering in zit kunnen we in de gaten houden of de Koso kortsluiting veroorzaakt of dat het de Garmin was.

Als ik klaar ben met kleren wassen is Sander nog bezig. Dan maar het volgende huishoudelijke klusje, schoenen poetsen ….. met een tandenborstel.

Als zowel mijn als Sander zijn schoenen gepoetst zijn wordt ik erop uit gestuurd om samen met de buurman hier op het terrein een nieuwe zekering te gaan kopen. Doe maar 3 van 3 ampere en nog een paar kleinere. Ik vertrek met de buurman (Louis) naar het centrum. Voorbij central marche zitten veel autozaakjes. We komen bij nummer 1, Louis zegt ik zoek zekering 3. Wat krijgt hij? Drie zekeringen, 2 blauwe en een gele. Nee zegt Louis 3 ampere. Dan moeten we maar aan de overkant vragen. We gaan naar de overkant en de man pakt de kapotte zekering van ons aan. Waar staat de 3 voor? Ik zeg 3 ampere. Nee zegt de man die 3 is een Europeese indicatie dat staat ergens voor. Ja meneer voor 3 ampere. Nou dat kan niet hoor het kleinste is toch zeker 10 ampere? Hij heeft 10, 15, 20, 25 en 30 ampere voor mij. We bedanken meneer en gaan verder. Dan roept hij ons terug, hij heeft een 5 gevonden. Die hebben ze niet nodig en verkopen ze nooit, ik mag hem dus voor niets hebben.

Louis en ik lopen verder. Nadat we bijna alle winkeltjes van Dolisie bezocht hebben moeten we het opgeven. Zekeringen van 3 ampere hebben ze hier niet. De mensen hebben zowiezo niet heel veel kaas gegeten van zekeringen. Dat het getal voor ampere staat weten vele al niet maar dat iedere ampere aantal zijn eigen (universele) kleur heeft dat heeft nog niemand ontdekt. Deze groene is 30, deze groene is 30 even kijken hier heb ik er nog een, een groene, oh ook 30.

Als ik weer terug ben bij onze tent is het alweer 12:30. Sander dacht ondertussen al dat ik verdwaald was. We bedanken Louis en de electricien en ruimen de spullen op. Met de nieuwe 5 volt zekering en de ene van 3 volt die we nog hadden moeten we het maar doen. Oorzaak van de motorproblemen zal dan toch geweest zijn dat ik geen benzine meer had. De 6 volt van de Koso is te verklaren met de kapotte zekering. Sander heeft ondertussen dan ook mijn oude spanningsregelaar maar weer teruggezet.

Na de lunch gaan we even buurten bij de ambassade van Angola. Die zit hier in de straat. De man zegt zeker kun je hier een visum krijgen maar kun je morgen tussen 8 en 9 terugkomen? Tuurlijk meneer komen we morgen terug. Dan maar weer terug naar de tent en wat spelletjes spelen. Dat doen we tot het etenstijd wordt. Dan lopen we weer richting central marche op zoek naar een restaurant.

Een restaurant vinden blijkt hier lastiger dan ooit. We vinden er na lang zoeken 1 maar die is pas om 19 uur open (het is 18:30) we lopen dus maar even verder. Dan zien we nog een senegalees restaurant. Echter heeft hij geen senegalese gerechten en bovendien enkel viande met manioc of met brood. Nu zijn wij al huiverig voor viande (vlees en dat kan dus alle stukken van alle beesten zijn) en ook van manioc zijn we niet wild. Vlees met brood vinden we ook niet echt een diner. We lopen dus maar terug naar het eerst gevonden restaurantje want ondertussen is het 19 uur. Mevrouw heeft de barbecue ondertussen opgestookt en heeft de keus uit kip, vis of een brochette van het een of andere dier. Daarbij krijg je wat salade en dat is het. Geen rijst, geen spaghetti, geen friet. We bestellen maar 2 kippetjes met salade en mevrouw regelt nog wat brood voor ons voor erbij.

Na het eten, de salade was erg lekker, gaan we terug naar het barretje waar we gisteren zaten. We bestellen Ngok. Koud of niet? Ja meneer koud. Meneer komt terug die heb ik niet meer. Doe dan maar Primus (ander bier van Congo) die heeft meneer wel. We drinken de Primus en na een tijdje willen we een tweede. Ik geef Sander weer 650 mee en hij gaat naar binnen. Ngok is op, Primus is op. Ze hebben wel ander bier maar alles is duurder. Uiteindelijk krijgt hij het derde bier van Congo mee, de Turbo King. Die is eigenlijk wel duurder dan 650 maar hoeveel dat wordt Sander niet duidelijk. We delen de Turbo King, dit is een bruin bier maar verbazingwekkend genoeg je proeft totaal geen verschil tussen de Primus, Ngok (beide gewoon pils) en de Turbo King! Als we ook dit biertje op hebben is het tijd om terug te keren naar ons tentje.

0 reacties:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys