Monday, July 29, 2013

Zand en motoren geen goede combi

Van Mindouli, Republique Congo naar Kinkala, Republique Congo
We halen wat brood en ontbijten eerst rustig. Daarna besluiten we eerst maar de luchtfilters weer eens schoon te maken en bedekken we de luchtinlaat met panties. Voor de luchtfilters loop ik met een meneer naar de lokale garage waar ze een compressor hebben. Meneer praat redelijk goed Engels (erg goed voor hier zelfs) hij verteld dat dat is omdat hij een tijdje in Ghana gewerkt heeft. Vermoedelijk tijdens de oorlog hier.

Als de filters schoon zijn en de luchtinlaat afgedekt is vertrekken we. Sander staat reeds op reserve maar tot Kinkala is het slechts 61 km. Voor de zekerheid hebben we de 3 liter uit de jerrycan in de motor gegooid.

Bij het verlaten van het dorp kom je langs een checkpoint, we melden netjes dat we van Mindouli naar Kinkala gaan en mogen door. Het zand rijden kan weer beginnen! Niet veel verder moet ook ik naar reserve toe. Daarnaast rijdt Sander zijn motor deze keer onwijs beroerd. Hij heeft nu last van een motor die inhoud. We denken dat het door de panty komt en besluiten die weer te verwijderen. We stoppen dus weer, schroeven de kap eraf, verwijderen de panty bij Sander zijn motor en daar gaan we weer. Een tijdje gaat het goed maar dan begint de motor weer in te houden. De mijne begint ondertussen ook hetzelfde probleem te vertonen. Misschien is het dan de panty en het feit dat we over een bugelpiste rijden. Dat in combinatie met niet heel veel benzine zorgt er misschien voor dat de benzine teveel klotst in de tank? We durven niet echt verder te rijden en stoppen dus maar weer. We verwijderen ook de panty van mijn luchtinlaat en keren om.

Bij de checkpoint melden we nu maar weer dat we motorproblemen hebben en daarom terug zijn. Gelukkig mogen we weer door. We rijden naar de eerste plaats waar ze benzine in flessen hebben (het enige wat hier te krijgen is) en bestellen 15 flessen. Ze proberen nog ons wijs te maken dat de benzine 1000 per liter kost maar daar trappen we niet in. Toevallig heeft meneer mij vanochtend verteld dat de benzine hier 800 per liter kost. Ik stem dus af 12.000 voor 15 liter en daar gaan we dan. 6 liter in Sander zijn tank, 3 in de jerrycan en 6 in mijn tank. Ik geef 15.000 bij het afrekenen en krijg 2.000 terug. Ehh en nu nog 1.000 meneer. Ohh krijg ik die niet om een biertje te kopen? Hij heeft ons toch een gunst bewezen door benzine voor 800 te verkopen in plaats van 1000? In mijn gebrekkig Frans leg ik uit dat ik weet dat de benzine hier 800 kost en niet 1000 en dat in Kinkala bij het tankstation de benzine 600 is dus dat ze al 200 per liter winst maken. Ze geven het dan ook maar op.

We keren weer om en passeren voor de derde keer het checkpoint. Deze keer hoeven ze niets van ons te weten en mogen we zo door. Voor de derde keer moeten we ook over een heel vervelend bruggetje. Onwijze sporen dicht bij de rand en uiteraard is er geen reling. Ik vond de eerste 2 keer al reuze spannend en als ik afrem om het bruggetje een derde keer te passeren valt opeens de motor uit. Nieuwe tik van mijn motor, hij draait veel te laag stationair en slaat daardoor af. Sander klooit wat met de schroef om het stationair bij te draaien en dan schiet hij opeens door naar de 3000 toeren. Dat is weer veel te veel. Het lukt maar niet om hem goed af te stellen. Uiteindelijk laten we het maar voor wat het is, iets aan de lage kant maar hij slaat nu niet meer af.

De weg is niet beter dan naar Mindouli, en helaas nu ook veel vrachtverkeer waardoor het zicht soms 0 is. We sukkelen langzaam naar Kinkala toe onderweg balend dat mijn motor zo raar doet. Hij begint nu ook zwarte rook uit te braken. Ergens in een zandbak doe ik dan ook nog maar eens waar ik zo goed in ben.

Voor de verandering ben ik nu wel een keer op de andere kant gevallen.

Een stuk verderop hebben we even een plas pauze als we ontdekken dat de klem van mijn koffer los zit. Ik weet echter zeker dat ik die vanochtend vastgemaakt hebt. Wat blijkt nu, door al mijn vallen is de klem zo verbogen dat hij zonder sleutel te gebruiken open en dicht kan. Ik duw hem dus maar weer dicht. Weer iets om in Kinkala naar te kijken.

Aangekomen in Kinkala zoeken we eerst een tankstation. Als ik iemand vraag waar die is gaat het toerental van mijn motor weer opeens sky high. Ik zet snel de motor uit. Meneer legt uit waar het tankstation is en we starten weer en rijden erheen. Het probleem is nu constant, zodra ik stationair draai schieten de toeren de lucht in. We tanken de motoren af en zoeken een hotel. Dan blijkt ook dat het al 14 uur is. Eerst maar lunchen en daarna moeten we toch gaan denken over wat er mis is met de motor.

We besluiten een mailtje naar Ton van Pharaobike te sturen om om raad te vragen. Ondertussen bezinnen wij ons ook over wat we moeten. In Kinshasa is een Yamaha dealer die zou iets moeten kunnen met mijn Honda. Maar ja Kinshasa is in DRC, hier 75 km vandaan via een ferry en grens waarvan iedereen je afraad die te nemen. Als je omrijd is het ruim 300 km, kan mijn motor dat nog wel aan?

We bezoeken een cyber cafe voor te mailen en op internet naar oorzaken te kunnen zoeken. We komen tot het rijtje: CDI-unit stuk door een verrotte bobine, bougie stuk, gaskleppotentiometer stuk. Wat ergens niet te vinden is, hoe test je of zo een onderdeel stuk is?

We gaan terug naar het hotel ondertussen is het alweer donker. We gaan dus maar op zoek naar een restaurant. Maar ook dat gaat niet soepel in Kinkala. De restaurants zijn dicht, hebben geen eten of hebben enkel iets met manioc of brood. Rijst of pasta vinden we nergens. Uiteindelijk wil wel iemand pasta voor ons maken, spaghetti simple. We zijn echter bang dat simple betekend enkel spaghetti slierten en besluiten dus maar zelf te koken. Op de terugweg zien we nog een bord menu de jour. Het is er reeds donker maar ik zie tafeltjes. We lopen erheen en vragen of we kunnen eten. Ja hoor wat wil je? Ehh is vis met rijst mogelijk? Geen probleem ga maar zitten duurt wel eventjes. De keuken wordt voor ons geopend en een half uurtje later zitten wij aan 2 borden rijst met vis en wat groenten en een erg lekkere saus.

Als we ons eten op hebben krijgt Sander opeens onwijze hoofdpijn en een gloei-boei. We gaan dus maar snel terug naar het hotel waar hij lekker het bedje in kruipt en gaat slapen.

0 reacties:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys