Friday, July 5, 2013

Eerste dagje Yaounde, visum aanvraag en geen verzekering

Yaounde, Kameroen, dag 1
We staan vroeg op want we willen naar de ambassade van Congo om ons visum in te dienen. We lopen naar de ambassade en zijn er netjes om 8:30. We mogen ons visum indienen maar dan ontstaat er wat verwarring over de laissez-passer. De man vraagt moet je een laissez-passer? Nee zeggen we we hebben een carnet. Dat vind de man prima. Wij beginnen te twijfelen en zoeken het even op. Congo heeft voor Carnet not required staan. Of dat betekend dat je de carnet niet kan gebruiken weten we eigenlijk niet. We vragen het nog even na aan de man maar die weet het eigenlijk ook niet. Hij zegt dat we maar tussen 11 en 12 terug moeten komen om dat na te vragen aan een collega. In de tussentijd kunnen wij naar de bank om voor ons visum te betalen. De man verteld dat we met een taxi voor 200 CFA per persoon naar de Ecobank kunnen.

We verlaten de ambassade en houden een taxi aan. Ecobank aub, hoeveel is dat? 600 CFA zegt de man. Maar goed dat we weten dat we maar 400 hoeven te betalen. Als ik dat voorstel gaat de chauffeur ook akkoord. We stappen dus in en worden netjes voor de Ecobank afgezet. We gaan de bank in en daar is het me een partij druk! Een vrouw verwijst ons ook nog eens naar de langste rij, daar moeten we wachten om geld te kunnen storten. Terwijl we in de rij staan vullen we vast de stortingformulier in. Na bijna een half uur wachten zijn we reeds 1 stap naar voren gegaan. Nog 20 wachtende voor ons. Dit wordt natuurlijk helemaal niets zo. Dan spreekt een man voor ons in de rij ons aan, willen jullie storten? Dan moet je naar die balie, dit is de rij voor geld halen. Bij die balie staat niemand dus zijn we meteen aan de beurt. Wat zijn we de man toch dankbaar dat hij ons de juiste balie gewezen heeft!

Nu ons visum betaald is en we toch in het financiele centrum van Yaounde zijn gaan we ook maar even verzekering shoppen. Onze motorverzekering loopt de 10de af en is geldig t/m Democratische Republiek Congo. Dat moeten we verlengen dus, of liever kopen we meteen een COMESA verzekering voor zuid en oost Afrika. Bij maatschappij nummer 1 zit een mevrouw die goed Engels spreekt. We hebben een heel gezellig gesprek maar helaas kan ze ons niet helpen. Ze heeft enkel verzekeringen voor het CIMA gebied (dat is t/m DR Congo) en dan enkel voor een jaar. We gaan verder, verzekeringsmaatschappij nummer 2 heeft wel 2 maanden maar enkel CIMA. Nummer 3, 4 en 5 hebben enkel jaar CIMA verzekeringen. Terug naar nummer 2 dan maar maar als we tuergkomen zegt de man dat hij enkel jaar verzekeringen heeft. Een jaar kost bij hun slechts 19.000 CFA maar op dit moment doet de computer het niet dus we moeten maar om 15 uur terugkomen.

Ondertussen is het al bijna 12 uur, eerst dan maar terug naar de ambassade. Maar voor de terugweg kost een taxi niet 200! Een man vraagt 1500! Een ander rijd gewoon door. We beginnen dus maar met lopen. Uiteindelijk vinden we een taxi die ons voor 400 wil meenemen maar dan maak ik de fout te vroeg te zeggen stop maar hier is goed, we moeten dus toch nog een stuk lopen.

Bij de ambassade zitten we te wachten en wachten. Dan komt iemand die wil ons Carnet en motorpapieren weer zien. Hij overlegt en komt terug. We moeten een laissez-passer aanvragen, dat kost 30.000 daarnaast moeten we ons carnet gebruiken. Hij zegt dat het laissez-passer voor de politie is en de carnet voor de douane. Dat is grote onzin, een laissez-passer is namelijk ook voor de douane en beide gebruiken is dubbelop. Bovendien is 30.000 voor een laissez-passer ook erg veel en dat dan voor een papier waarvan ze zelf al niet lijken te weten waarvoor het dient. Op het aanvraagformulier staat trouwens ook geen laissez-passer, je moet dan aankruisen overige aanvragen en daar laissez-passer invullen. Dat gaan we dus niet doen, we zeggen dat we het wel aan de grens regelen. De man begint nog een heel verhaal dat hij niet kan instaan voor dat we dan het land inkomen en dat we misschien terug moeten maar dat moet je maar met een korrel zout nemen. Als we een laissez-passer moeten hebben dan is het vast aan de grens te krijgen, geld lost veel probelem op.

Het is alweer 1 uur geweest als we eindelijk buiten staan. Eerst dan maar lunchen. Sander besteld kip met pinda saus en rijst en ik kip met friet. Ik krijg mijn kip en begin alvast. Dan komt Sander zijn kip en rijst maar waar is de pindasaus??? De vrouw zegt sorry die heb ik niet maar ik heb provenciaalse saus voor je gemaakt. Waarom komen ze daar toch altijd achteraf mee??? Nou ja deze vrouw zegt het tenminste nog en de rekening is tenminste wel volgens verwachting. Daarna weer met een taxi terug naar het centrum voor onze verzekering. Dan blijkt dat de 19.000 ook niet helemaal klopt. De verzekering is per motor 19.000 maar daar komt dan nog assecoire verzekering bij (verplicht), assurantiebelasting, een CIMA kaart (anders is de verzekering enkel in Kameroen geldig) en iets van afsluitprovisie. In totaal komt de man uit op 53.000 CFA. We besluiten dan nog maar even verder te shoppen en eerst op internet te zoeken of ergens een verzekering voor 2 maanden af te sluiten is.

We gaan terug naar de guesthouse. Daar blijkt het internet het nog steeds niet te doen. Googlen is dus geen optie. We doen daarom maar onze triplop bijwerken en alvast de lonely planet voor zuidelijk Afrika doorlezen. En dan opeens werkt het internet! Dolgelukkig, onze mail komt binnen en we kunnen googlen. We vinden nog 3 verzekeringsmaatschappijen die we dan ook nog maar af willen lopen. We zijn zo druk bezig met het internet dat we zelfs niet meer aan bier drinken toekomen.

0 reacties:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys