Tuesday, July 30, 2013

Motorreparatie, alweer

Een dagje Kinkala, Republique Congo
Zal Ton geantwoord hebben? We halen snel wat brood en ontbijten. Daarna gaan we terug naar de internet shop. Zul je altijd zien, werkt het internet niet! We doen een paar pogingen maar internet wil niet werken, we moeten over een paar uur maar terugkomen. Dan doen we eerst maar wat boodschappen.

Ondertussen gaan we dan maar zelf alvast wat dingen uitproberen. We beginnen met starten van mijn motor. Een onwijze zwarte pluim heeft dat tot het gevolg. Daarna halen de motoren uit elkaar en stoppen mijn CDI unit in Sander zijn motor. We starten zijn motor en wachten af. Geen zwarte rook. CDI unit dus niet kapot?

Dan gaan we eens kijken naar de bougie kabel, die ziet er toch niet heel best uit. Hij is duidelijk al een paar keer ingekort want ik heb geen speling meer in de kabel zitten. Op Sander zijn motor zit er een grote bocht in de kabel, die is dus veel langer. Sander kijkt nog eens goed naar de kabel en naar de bobine en sluit alles weer aan. Nog maar eens kijken, misschien zat de kabel niet goed in de bobine? We starten de motor maar die start nu helemaal niet meer. Hij hoest en braakt zwarte rook uit maar slaat niet aan. Wel een paar keer doffe knallen uit de uitlaat.

We bekijken de motor eens goed. Benzine slang juist aangesloten, vaccuum aangesloten, bougiedoppen zitten allemaal goed. Waarom slaat hij niet meer aan? We proberen en proberen maar de motor wil niet meer aan de praat.

Tijd om hulp in te schakelen. Gisteren zei de man van het hotel dat hij een goede mechanicien wist. Iemand die verstand had van grote motoren zoals de onze. Lijkt ons sterk aangezien het feit hier geen grote motoren zoals de onze rond rijden maar goed we hebben geen keus. Ik vraag de man de mechanicien erbij te halen.

Een tijdje later arriveren de mechanicien en 2 hulpjes. We leggen het probleem uit en ze duiken meteen op de bougies af. Hoeveel bougies? 4 meneer, 2 per cilinder. Hoeveel cilinders, 2? Ja meneer 2 cilinders. De mechanicien test de eerste bougie, dat doet hij door de bougie uit de cilinder te draaien, tegen het blok te houden en dan te starten. Als er vonkjes overschieten is het goed. De eerste bougie werkt, in die hadden we ook eigenlijk alle vertrouwen. Bougie nummer 2, onze probleem aansluiting waar de kabel ook niet goed van is. Die bougie doet niets. Ik geef 1 van onze 4 reserve (tweedehands) en hij test die, ook stuk. Nog een andere dan, ook stuk. Het gaat ons toch echt een beetje ver dat al onze reserve bougies stuk zijn. Wij zeggen het ligt aan de kabel. De man test de bobine maar die werkt gewoon. Kabel is dus niet stuk. Sander schroeft een bougie uit zijn motor, die werkt. We stoppen hem in mijn motor en we starten. Nu doet de motor het weer! Zie je bougie stuk. Hij zegt tegen een van zijn hulpjes om bougies te gaan halen. Ik haal snel wat geld en wil met het hulpje naar de markt lopen als de mechanicien zegt nee we gaan wel met de motor, kunnen we hem meteen testen. Hij rijdt hem van de middenbok en gaat keren. Maar meneer u kunt niet zomaar op mijn motor rijden! Dit is geen 125 CC gevalletje! Nee weet hij geen probleem hij kent onze motor. Maar meneer moet er dan geen zadel op???? En de knipperlichten hangen te bungelen, zo kun je niet gaan rijden. Meneer staat erop een proefrit te maken. Wij maken dus snel de motor in orde, zadel erop, knipperlichten even vast plakken zodat ze niet tussen de spaken kunnen komen. Meneer stapt op en gaat al bijna om. Hij rijdt de poort uit, of tenminste doet een poging maar ik geef nog ff een zetje zodat hij boven komt. Dit ziet er niet goed uit. Zegt hij tegen het hulpje, pak het geld aan en spring maar achterop. Ik grijp in, meneer laat Sander maar rijden maar u gaat niet rijden. Jawel geen probleem. Nu ligt hier voor het hotel 1 grote zandbak en geheid als meneer op het asfalt al amper overeind blijft dat hij in het zand onderuit gaat. Ik heb hier geen zin in en zeg tegen de meneer dat me dit toch echt geen goed plan lijkt. Meneer doet een kleine poging nog te rijden maar zet dan de motor maar uit. Ik ga op pad met het hulpje, lopend, om nieuwe bougies te halen.

We lopen naar een winkeltje en kopen er 2 nieuwe bougies. Uiteraard niet ons merk en type nummer maar ja veel keus hebben we niet. Onderweg klets ik een beetje met het hulpje. Hij zegt dat de mechanicien echt wel grote motoren kent, hij rijdt namelijk altijd zelf op een grote motor van Point Noire naar Brazzaville. Op een 250 cc motor! Ehh meneer, onze motoren zijn 600 cc dat is nog wel een tikje zwaarder. Bovendien wegen onze motoren 200 kg als je dat niet gewend bent rijdt je daar niet zomaar op weg. Hij kan het niet geloven, 600 cc? 200 kg? Wat is dat voor een motor? We keren terug en zien dan de motor weer beneden op de oprit staan. Sander vertelt me later dat de mechanicien en het andere hulpje die samen met veel zwoegen weer beneden hebben gekregen. Sander heeft nu even enkel toegekeken. Ze moesten daarna wel toegeven dat onze motoren toch wel erg zwaar zijn.

De mechanicien pakt de nieuwe bougie aan en zonder blikken of blozen schroeft hij hem in de motor. Wat nou kijken of de afstand voor de vonk correct is? Wat nou kopervet op de schroefdraad zodat je bougie niet vast komt te zitten? Daar doen ze hier niet aan hoor! Bougie erin, kap erop en starten die hap. En jahoor mijn motor doet het weer. We betalen de mechanicien en bedanken hem vriendelijk. Als hij weg is ga ik weer op pad, nu eerst om nog 6 van die bougies te kopen. Wij hebben namelijk geleerd dat je alle bougies tegelijk moet vervangen. En dan hebben we ook graag nog een werkend reserve setje dus daarom nog 6 erbij. Sander schroeft de nieuwe bougie eruit en meet de afstand en smeert hem in met kopervet. Daarna vervangt hij de overige 3. Daarna gaat de tank er weer op en starten maar. De motor start en het zwarte is inderdaad veel minder (wel nog een beetje maar dat is te verklaren door de choke die vol open staat). Na een tijdje pruttelen slaat hij echter af. En weer wil de motor niet meer aan slaan.

Wederom vloeken dus. Nog eens goed kijken, zitten de benzine slangen goed? Ja zitten goed. En dan opeens valt Sander zijn oog op de benzine kraan. Die staat op OFF. Niet goed dus. Kraan open draaien en dan start mijn motor weer. Het stationair toerental goed zetten gaat niet echt. Omdat de motor koud is kan het al eigenlijk niet en we worden dan ook beloond met een steeds oplopend of steeds aflopend toerental. Het stellen moeten we maar een keertje doen als de motor warm is.

We doen ook meteen weer de schoonmaakbeurt. Beide luchtfilters worden weer schoongeblazen en we maken ook meteen weer een set nieuwe carborateur filters. Deze keer net iets grotere zodat ze het bakje volledig bedekken.

Als we met alles klaar zijn is het al weer 15 uur. We besluiten nu ook meteen dan maar mijn koffersluiting te laten fixen. Met de koffer lopen we naar een timmerman. Die heeft een hamer en samen timmeren we de sluiting weer een beetje in model. We bedanken de timmerman en testen de koffer, de sluiting sluit nu weer goed.

Nu weer iets van ons lijstje is gaan we maar nog even internetten. We pakken de laptop en vertrekken naar het cyber cafe. Daar zien we dat Ton geantwoord heeft. Combinatie spanningsregelaar en CDI kan een oorzaak zijn. Verder nog wat nuttige tips met hoe we de bougiekabel kunnen testen. Gelukkig kunnen we meteen antwoorden dat het probleem hopelijk opgelost is. We proberen meteen onze blogsite ook weer bij te werken maar dat is een kansloze onderneming. Blogspot laden dat gaat niet met deze snelheid.

Na het internet uurtje brengen we de laptop terug naar het hotel en gaan op jacht voor ons diner. We lopen terug naar het tentje waar we gisteren gegeten hadden maar waar vanmiddag nog het bord stond met menu de jour (weliswaar van gisteren) staat nu niets meer. Ook zijn alle tafels en stoelen weg. Hier kunnen we dus niet meer eten vandaag. We lopen nog wat verder en vragen bij andere restaurantjes. Echter niemand heeft iets met rijst of met pasta. Alles is met brood, manioc of fufu. Dat iemand manioc kan eten is mij echt een raadsel maar goed iedereen hier eet dat. Fufu is Ghanees, in Ghana hebben we het wel gegeten maar het is eigenlijk alleen goed weg te krijgen met een flinke portie saus. Met een gezouten vis lijkt mij dat dus geen goede combi. We lopen dus maar weer terug naar het hotel en besluiten zelf maar een maaltijd in elkaar te draaien. Pasta met ham/kaas saus en een blikje luncheon meat erdoor. Geen 5 sterren maaltijd maar het vult wel!

0 reacties:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys