Saturday, July 13, 2013

Even naar de evenaar....

Van Bitam, Gabon naar Ndjole, Gabon
We slapen uit, ontbijten en nemen afscheid van de puppie en de eigenaars van het hotel. Eerste halte van vandaag is Oyem, daar willen we water en een sim kaart kopen. We bereiken Oyem en vinden de airtel. Met een simkaart en beltegoed in ons mobieltje verlaten we het pand. Nu nog water. Eerst een rondje supermarkt maar daar hebben ze geen grote flessen water. We vragen het iemand en die zegt tja, 5 of 10 liter, dat is lastig hier. We besluiten dus maar door te rijden en onderweg te kijken.

De wegen in Gabon zijn mooi, eindelijk een stuk route waarop we enkel de zijkanten van onze banden verslijten.

Bocht, na bocht, na bocht. Heuvel op, heuvel af en dan weer een bord met S bochten komen eraan.

Voor de lunch rijden we van de weg af een gravel pad op, lijkt niets mis mee. Helaas kan schijn bedriegen, we trekken diepe sporen in het gravel en er is zelfs een stuk glibberig modder, en dat allemaal op de 10 meter die we van de weg af rijden! We lunchen op onze koffertjes, daarna ondernemen we de eerste poging Guyslain (een gids voor Loango) te bellen. Er wordt niet opgenomen, dan maar doorrijden. Als we willen vertrekken zie ik dat de gekko die ik gisteren in mijn kuip had zitten nog steeds bij me heb. Het arme beestje heb ik mee de grens overgesmokkeld! Of hij echt arm is valt te bezien, hij lijkt het goed naar zijn zin te hebben onder mijn contactsleutel op de kroonplaat. Hij heeft wel iets op zijn buik, iets van een wond maar hij ademt nog en hij kijkt helder uit zijn oogjes. Ik bied de gekko een blaadje aan maar dat wil hij niet eten (ik weet ook niet of een gekko uberhaupt planten eet).

We vervolgen onze weg over de briljante slingerwegen. En dan opeens komen we dit tegen.

Vandaag zijn we de evenaar gepasseerd!!! Het bord staat niet helemaal op de goede plek (10 meter te ver naar het noorden ongeveer). In 1 klap belanden we van de zomer in de winter.

We rijden weer door en rijden het laatste stuk langs een rivier.

Met nog 30 km te gaan wordt de weg opeens slechter, in plaats van 80 door de bochten te scheuren is het nu afremmen geblazen en zijn er stukken waar geen asfalt ligt. We komen langs een bord met wegwerkzaamheden gedurende 15 km. Dat valt wel mee dus. We rijden door, soms is er asfalt, soms is dat er niet. Bij een heuvel moeten we stoppen, voor ons staan 2 vrachtwagens te wachten en verderop is er 1 de berg aan het beklimmen. Hij komt echter niet boven. We kijken toe hoe de vrachtauto tot 2 keer toe een poging waagt boven te komen en dan langzaam achteruit weer terug gaat. Dan besluiten wij maar de wachtende vrachtwagens voorbij te rijden. Als de vrachtwagen op de helling weer eens omlaag gekomen is geven we gas en rijden hem voorbij. In het midden is de berg al helemaal stuk gereden (door de vrachtwagen en zijn voorgangers) maar als je de zijkant aanhoudt is er nog gewoon gravel en wij komen dan ook zonder problemen boven.

In Ndjole aangekomen hebben we de keus uit 2 hotels, beide zien er niet al te florizant uit. Uiteindelijk belanden we in een kamertje bij een van de hotels. Spullen neerzetten en dan het dorpje in op zoek naar een restaurant. Ook dat is lastig. We proberen een streetfood maaltijd. Een vrouw heeft aardappel liggen, dat kost 100 CFA voor 3 stukjes. We bestellen 6 stukjes en nemen aan dat ze even op de gril gaan. Nee hoor, mevrouw pakt een zakje en 6 stukjes koude aardappel gooit ze erin. Al lopend eten we onze koude aardappel (wel voorgegaard) en besluiten dan maar bij een kotje binnen wat te eten. Daar werken we ieder nog een bord kip met rijst weg. Daarna gaan we door naar de bar voor nog wat bier. Tot nu toe vinden we Gabon een appart land, zeer mooie wegen (vooral met de motor) maar hotels en restaurantjes dat is toch wel erg lastig hier!