Saturday, July 27, 2013

We komen niet ver

Van Dolisie, Republique Congo naar Dolisie, Republique Congo
We beginnen de dag met ontbijten en de spullen in te pakken. Als alles opgeruimd is vertrekken we. Zodra we echter van het terrein af rijden merk ik dat mijn motor vreemd doet. Hij lijkt in te houden. Sander zegt dat kan kloppen de tank is eraf geweest dus we rijden verder. Als we Dolisie uit rijden is het echter nog altijd niet over. Ook doen we een paar keer wedstrijdjes optrekken en waar ik vroeger makkelijk won blijf ik nu ver achter. Ik mis vermogen in mijn motor!

Op een rustig plekje stoppen we en wisselen we. Sander rijdt een stukje op mijn motor. Na 2 keer de straat op en neer hebben we nog maar 1 oplossing. Terug gaan naar Dolisie, naar Centra Sala Ngolo en de motor helemaal uit elkaar halen.

We keren om en zijn binnen mum van tijd dus weer terug. We rijden meteen door naar onze kampeerplek en parkeren de motoren. Sander begint met lezen in het werkplaatshandboek wat het probleem kan zijn als je motor geen vermogen meer heeft bij veel toeren. Ik begin de motor uit elkaar te schroeven.

Het luchtfilter halen we eruit en die blijkt helemaal vol te zitten. Dat had ik niet verwacht want die hadden we in Ndende nog schoongemaakt! Feit blijft dat als je constant achter rijdt je beduidend meer stof vangt dan wanneer je voor rijdt! Ik ga op pad met het luchtfilter om ergens een compressor te vinden om het filter schoon te blazen. Sander begint ondertussen de banden nog maar eens te controleren.

Als ik eindelijk terug ben met een schoon filter gaan we verder. We pakken wat water en een spons want het lijkt erop dat zand en stof het probleem zijn. Grote schoonmaakbeurt dus. En meteen ook alle componenten die in het handboek staan controleren (behalve het CDI-unit daar valt weinig aan te controleren maar doet de motor hierna nog raar, ook daarvan hebben we een nieuwe bij ons). Luchthuis wordt verwijderd, motor kaalgeplukt, bougie controle, kleppen controle. Ik poets en doe de boodschappen. De carborateur filters zijn versleten. De ene kant is volledig vergaan en de andere kant zitten gaten in. De plastic kapjes zitten dan ook vol met zand!

Terwijl Sander de kleppen controleert ga ik opzoek naar bougies en nieuwe carborateur filters. Kansloze missie uiteraard als ze al geen 3 ampere zekering hebben. Ik vind bougies, en ja ze lijken inderdaad erg op diegene die wij hebben maar ja tis niet hetzelfde type nummer. Vaak niet eens hetzelfde merk. Ik vind maar in 1 shopje NKG bougies maar die hebben een ander type nummer. Gelukkig hebben we 4 reserve (wel reeds gebruikte) bougies bij ons. Sander draait die er dus maar in.

Voor de filter haal ik een stuk meubel schuim. Daarvan snijden we kleine rechthoekjes en voila, zie hier de nieuwe filters!

Het is al laat als de motor weer in elkaar zit. Sander maakt een proefrondje (na het luchtfilter was het al veel beter) en merkt nu geen rare dingen meer. Motor gefikst!

Nu het al te laat is om te rijden vraag ik Gabi nog maar eens toestemming de tent nog een keer op te zetten. Dat is geen probleem. Wij zetten dus op dezelfde plek als waar we vanochtend de tent ingepakt hebben onze tent weer op. Bedjes erin en klaar zijn we! Omdat het nu 17 is, een beetje vroeg om te gaan eten hier, doen we nog maar even een spelletje. Daarna kunnen we terug naar het tentje van gisteren voor het diner. We zijn er iets voor 19 uur. Weer te vroeg dus. Als we willen bestellen zegt de jongen dat hij de prijs van de vis niet weet. Hmm we willen zowiezo rijst maar of we vis willen of varken en hoeveel dat is afhankelijk van wat het kost. Na een half uurtje wachten vraag ik het nog maar eens. Ondertussen is er nog een vis soort bijgekomen, van deze kun je kiezen, wil je de kop of de staart? De andere vissoort is in zijn geheel 1500 CFA. We bestellen 2 van die vissen en 2 borden rijst. Na 1,5 uur wachten komt dan eindelijk onze vis en rijst! Sander is er dan al helemaal klaar mee. Maar wederom, het smaakt prima. En waarschijnlijk was 1 visje voor ons tweeen ook wel genoeg geweest maar goed wij ploegen dapper door en eten alles op.

Ondertussen is meneer van de kleine meid ook weer aangeschoven. Hij zit gezellig naast ons terwijl wij eten en daarna een biertje drinken. Zijn broer komt ook nog langs. Als ons eten op is, en ons biertje, nemen we nog een keer afscheid van meneer en gaan terug naar de tent.

0 reacties:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys