Monday, July 8, 2013

Wij zijn studentjes!

Yaounde, Kameroen, dag 4
Eindelijk zit het ons eens mee in Yaounde! Na ons ontbijt gaan we op pad. Eerste halte is een print shop. Gisteren hebben we studentenkaarten gemaakt (iedereen is hier student en dan krijg je soms tot 50% korting op parken) en die gaan we printen. Volgende halte is een shopje waar je kunt lamineren. Eind resultaat? Wij hebben ieder een studentenpas en een bewijs van inschrijving. Mooi man! Diegene die niet ziet dat ze duidelijk fake zijn moet echt een bril aanschaffen.

Volgende taak is motorverzekering. We vragen bij shop 1 maar die heeft geen motor. Mevrouw loopt mee naar de concurrent maar ook die heeft geen motor. We stappen binnen bij Axa. We geven deze weinig hoop want Axa in het centrum zei dat een verzekering 30.000 kostte. Hier zeggen ze echter 18.616. We dubbelchecken of dat inclusief belasting, asseccoires en CIMA kaart is. Ja hoor in totaal 18.616 voor een jaar. Nou doe ons dan maar een verzekering. En zo staan we een kwartiertje later weer buiten. Beide met een nieuwe motorverzekering voor 1 jaar geldig in Kameroen, Gabon en de 2 Congo's (en nog meer landen maar daar komen we niet).

We stoppen bij nog een tweede copyshop om zwart-wit te printen. Dat is hier relatief duur. Een zwart-wit print kost 200 CFA, een zwart-wit kopie kost 25 CFA. We moeten onze pagina 2 keer hebben dus doe dan maar 1 print en 1 kopoie. We kopieren ook meteen onze verzekeringsbewijzen en dan gaan we verder.

Volgende taak is motorbanden en transmissie olie. Bij het eerste bedrijf krijgen we de naam en telefoonnummer van een banden importeur. Bij de tweede halte gaat een meneer druk voor ons aan het bellen. Uiteindelijk komt het antwoord, hij kan Pirelli Enduro Sahara voor ons regelen, een voor en achterband kost samen 212.000 CFA. We zeggen dat we ons eerst in het type band gaan verdiepen om te kijken of we die wat vinden.

We gaan weer verder, ondertussen in een steeds blijere stemming. Studentenkaart in bezit, nieuwe verzekering geregeld, banden kunnen we aankomen. Nu nog nieuwe schoenen voor Sander en olie, dat kan niet moeilijk zijn toch?

We komen aan bij Central Market en gaan naar binnen. Een architectonisch hoogstandje deze markt! Het duurt even maar dan hebben we het door. Central Market is 1 grote parkeergarage. Je kan buitenlangs of de binnenbaan nemen en dan cirkel je constant omhoog of omlaag zolang je maar 1 kant oploopt.

We lopen helemaal rond, binnenbocht en buitenbocht, maar schoenen vinden we niet in. Tenminste niet in Sander zijn maat. We zoeken buiten nog even verder maar ook daar vinden we niets. Ondertussen worden we ook helemaal gestoord van alle mensen die ons willen helpen. We ontvluchten Central Market en lopen terug naar ons hotel.

Bij het hotel aangekomen bekijken we even de banden die ons aangeboden zijn. Dit blijken geen Pirelli's maar Metzler te zijn. In Nederland kosten ze iets over de 200 euro maar hier (waar ze gemaakt worden) 325 euro per set. Dat is wel erg aan de prijs voor banden.

Na de lunch gaan we weer op pad, eens kijken of ons Congo visum al klaar is. We verwachten van niet maar ja je weet maar nooit. Onderweg komen we langs een aantal tankstations en bij nummer 3 vinden we eindelijk de juiste olie, 80W90. We kopen een fles en we gaan eens kijken of dat echt werkt om onze ketting te smeren.

Als we bij de ambassade aankomen mogen we binnen plaatsnemen. Na 5 minuten komt er een vrouw binnen en wat haalt zij uit een kluisje? Onze paspoorten! Ze moet wel nog iets in een boek noteren maar dan mogen we onze paspoorten inclusief visum voor Congo meenemen! Nu kunnen we morgen Gabon aanvragen!

Opgetogen gaan we terug naar het hotel, daar zijn ondertussen ook onze Belgische medereizigers weer. Ook zij hebben vandaag Congo ingedient maar nu is het wel heel duidelijk dat ze iedere keer de visum vereisten wijzigen en uit hun duim zuigen. Zij moesten een hotel reservering overleggen. Die hebben ze niet (net zo min als wij) maar gelukkig was een mail wisseling tussen hun en een hotel in Congo ook afdoende. Even dan maar naar een internetshop, een mail sturen en terugkrijgen, uitprinten en je aanvraag is geaccepteerd.

Het enige wat ons nu nog rest is de aanvraag voor Gabon, volgens de man van het hotel krijgt 1 op de 5 het visum. Maar ja onze hotel man is wel vaker pessimistisch dus wij houden moed. We zijn wel voorbereid, een reisplan hebben we uitgeprint met daarin omschreven dat we geld willen uitgeven in Gabon door nieuwe banden te kopen en een natuurpark te bezoeken. We hebben netjes een nieuwe motorverzekering afgesloten, medische verzekeringsbewijs gekopieerd, en we hebben een printje van onze bankrekening om aan te tonen dat we ook genoeg geld hebben voor Congo. Daarnaast hebben we ook ons Congo visum gekopieerd dus ze kunnen ook zien dat we het volgende land al inmogen. Wij zijn klaar voor Gabon!