Tuesday, March 19, 2013

We go offroad!! Not for long...

Van Bin-el-Ouidane, Marokko naar Imi-n-Ifri, Marokko
Het internetten gisteren is niet gelukt, de modem of computer of wat het ook was van de broer van Hassan deed het niet meer. Jammer maar geen probleem we vinden nog wel een keertje internet.

Vandaag vertrekken we dan eindelijk. De rekening van ons verblijf is iets hoger dan we verwachten maar we weten de schade toch nog een beetje in te perken. Wel jammer dat ze je van alles aanbieden geen woord zeggen over de kosten maar dan wel opeens 200 dirham meer willen hebben als dat je afgesproken hebt.

We rijden richting Imilchil, vandaag wordt een zware dag met veel offroad en omdat we de route proberen te volgen die is uitgezet ooit door een reisorganisatie weten we ook meteen dat het de zwaarste offroad route wordt van de komende dagen. Het eerste 1/3 deel is goed te doen en daarna wordt het ploeteren. Vol goede moed rijden we richting Imilchil, vandaag heb ik zelfs de GoPro op mijn helm staan al weet ik nog niet zo goed hoe ik op offroad paden een foto moet gaan nemen.

Ik denk dat we ongeveer 25 km offroad en slechte weg hebben afgelegd als we op grind / kiezels stuiten. Grind is niet fijn, dat springt weg onder je banden, je motor zwabbert en het is gewoon onwijs irritant dat iemand het noodzakelijk acht op een best goed berg pad opeens een meter of 20 grind neer te strooien. Ik kom tot drie kwart en dan val ik toch om.

Je zou zeggen dat ik de goede kant op val, de aarde kant is een soort klei achtige substantie. Ik land dan ook heerlijk zacht maar zit wel totaal onder de troep geplakt. Mijn motor is er nog erger aan toe een volledig bruine zijkant. Maar het ergste van alles, de koffer is ook stuk, zoals onze koffers bij bijna iedere valpartij doen. We zetten de handkappen weer in positie en maken de koffer zo goed en kwaad als het kan weer een beetje normaal dicht. Waterdicht is hij nu zeker niet meer.

We rijden nog een stukje verder en dan heb ik er weer eens even genoeg van. De zoveelste pauze volgt en als we op de kaart kijken zien we dat we nog niet eens aan het zware gedeelte begonnen zijn. Dit gaat niet werken dus dan is er maar 1 oplossing en dat is omkeren.

Dat doen we na onze lunchpauze dan ook maar. Weer terug door de grindbak, deze keer loop ik en rijdt Sander mijn motor er door heen, ik ben namelijk net bij een korter stuk grind ook al weer onderuit gegaan. Voor de symmetrie ben ik deze keer op de andere koffer gestuiterd. Gelukkig met minder gevolgen voor de koffer.

We besluiten het offroad pad naar La Catedrale te pakken, volgens de wegenkaart een groene route die je wel met een 4WD moet doen. Hij begint mooi, lekker goed aangereden stenen en een brede weg. Maar dan komen we bij kruising 1 die niet op de kaart staat. Dat is makkelijk want het is niet echt een kruising je kunt alleen kiezen voor de rivier in rijden of eromheen. Er om heen dan maar al betekent dat in plaats van een rivier een modder partij. Kruising 2 we kiezen een pad, de breedste maar die eindigt ook in de rivier. Weer omkeren dan maar en een schuiner smaller pad op, weer een kruising we kiezen links omhoog maar dat wijkt na een tijdje steeds meer af van wat Garmin zegt waar de weg ligt. Dan maar weer terug de andere kant op, en ja hoor dat eindigt wederom in de rivier. We zijn er klaar mee, op nog geen km weg 4 kruisingen zonder bordjes steeds omkeren (waar ik een broertje dood aan heb) en geen idee hoe lang dit nog zo doorgaat. We besluiten helemaal terug te gaan naar Bin-el-Ouidane om daar de andere kant op te gaan en via het asfalt ook maar niet naar Imilchil te gaan. Dat is veel te ver om.

We eindigen uiteindelijk net voor bij Dermate in Imi-n-Ifri een klein plaatsje waar volgens de lonely planet een goedkoop hotel zit. Dat goedkope hotel vinden we niet, wel een iets duurdere maar omdat we ondertussen, schrik niet, al een dag of 5 niet gedouched hebben doen we het toch maar. De douches zien er namelijk super uit. Uiteindelijk sluiten we nog een goede deal voor een kamer met eten erbij. Hopelijk is morgen de rekening een keer wel conform afspraak en verwachting. Het hotel heeft trouwens ook WiFi, iets waarvan we dankbaar gebruik maken!

2 reacties:

rainman said...

zo we zijn weer bij gelezen. tis al een heel avontuur zo aan het worden al is het met vallen en opstaan. van mij mag je daar echt wel mee ophouden

Rocker said...

Tis wel de bedoeling dat je rijd en niet elke keer je bike op zijn kantje legt.dat schiet niet op.

ff een tip.

Zoek in zo'n gehuchtje een koperslager op. Van die lui met hamertjes mooie schalen staan te kloppen.
Die lui maken je koffertje wel weer in orde.


Gr. Ron

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys