Thursday, March 21, 2013

Kamelen!

Van El Kelaa, Marokko naar Skoura, Marokko
Afgelopen nacht hebben we niet goed geslapen. De camping hoorde bij een hotel en in het hotel was een feest aan de gang die tot diep in de nacht doorging. Daarnaast zit ik ook nog steeds of alweer aan de diarree. Tijd voor rigoreuze maatregelen, ik ga aan de Loperamide. Daarna pakken we onze spullen in en vertrekken.

De omgeving, het wordt bijna saai, is werderom prachtig.

We stoppen achter een Nederlandse camper die ik herken als van dezelfde camping als wij gestaan hebben en willen wat foto's maken. Van de camper mensen krijgen we een kopje koffie aangeboden en we maken even gezellig een praatje. Toch leuk een keer met een ander een gesprek in het Nederlands te kunnen voeren. Voor de aardige camper mensen, nog bedankt voor de koffie trouwens! De Todra vallei hebben we even overgeslagen we willen richting het zuiden.

We rijden een stuk door de dadelvalei, uiteindelijk keren we weer om want de weg leidt naar het noorden en eigenlijk willen we naar het zuiden. Het plan is om via een off-road pad naar Nekob te rijden. Eerst verruilen we prima asfalt voor gatenkaas asfalt. Daarna het gatenkaas asfalt voor aangereden zand en vervolgens het aangereden zand voor berg op over keien. Dit pad (in welke staat dan ook) gaat 50 km duren maar na 3 km lig ik, zoals ondertussen een gewoonte lijkt te worden, op de grond. Weer een deuk erbij in mijn koffer, we keren dus maar weer om want nog 47 km te gaan is misschien echt weer te ambitieus.

Een beetje in mineur stemming rijden we exact dezelfde weg weer terug als we gekomen zijn. Het is ondertussen lunchtijd geweest en moeten dus nog terug naar de plek waar we vandaag begonnen zijn. Toch blijkt Cruijf gelijk te hebben, ieder nadeel heb ook z'n voordeel want als we terug rijden zien we kamelen!

Oh nee het zijn dromedarissen. Of drommedarisen of een combinatie van beide opties. In ieder geval zijn het niet de koeien waar het bord ons voor waarschuwt. Dan maar even kamelen kijken, of zijn soortgenootjes.

Om nou weer bij hetzelfde hotel te gaan kamperen en weer het risico van een feestje te lopen daar hebben we geen trek in. Bovendien zouden we dan in totaal 0 km zijn opgeschoten dat is ook wel triest. Dus we rijden door, naar Skoura ondanks het feit we gisteren nog gezegd hebben als je kamperen wil moet je om 16 uur stoppen want onze tent, dat duurt wel 1,5 uur voor hij enigszins staat en ingericht is. Toch rijden we dus door, ik had gisteren gezien dat er ergens daar een camping ligt. We komen aan in Skoura en vinden het bord camping. Een gravel weg, haleloeja daar heb ik echt behoefte aan op het eind van de dag. Toch maar het pad op, doorrijden maar, komt er weer een bord, camping hier af, uiteraard nog altijd keien. Wij weer afslaan en dan komen we op een stuk grond. Dat is dus de camping. Er staat 1 camper, wel goed nieuws we zien ook een hok met een handgeschilderd bordje ernaast restaurant. Ze hebben dus een restaurant. Ik loop mee met de jongen, die verbazingwekkend genoeg Engels spreekt. We mogen kiezen op de kiezels of op de aangereden grond. Alles ziet er een beetje als niets eigenlijk uit, kale vlakte vierkant hutje voor restaurant en ik zie staan douche vrouw en douche man. Ik vraag nog warm water ja warm water. Nou op hoop van zegen dan maar, kunnen we ook vast de kaart van het restaurant zien? Ja geen probleem 1 A4tje krijgen we en we kiezen beide een kip maaltijd, ik de couscous Sander de tajine.

We zetten onze tent op en gaan daarna eerst maar eens douchen, dan kunnen de handdoeken nog drogen. Totale verrassing het water is zelfs heet! En de straal is ook best ok. De douche is trouwens bol.com blauw geschilderd ik voel me er wel thuis dus!

Na de douche is het etenstijd. Hadden we geweten wat er zou komen, dan hadden we maar 1 maaltijd besteld. Mijn couscous komt in een schaal zo groot als een pizza bord. Sander zijn tajine, daar kunnen ook 2 mensen van eten. Als toetje krijgen we ieder een sinasappel en banaan. Veel te veel eten dus. Het smaakt allemaal even goed (ok 1 banaan ziet er overleden uit, die laten we liggen) maar op krijgen dat lukt niet. Het is verbazingwekkend dat van een camping waar je echt denkt dit is eigenlijk helemaal niets dat ze je zo weten te verrassen. Prima douche, een zit wc en een uitstekende keuken. Voor iedereen die nog van plan is naar Marokko te komen, Skoura is the place to be, heerlijk warm weer (wel muggen) en de camping heet Amridil het is een zeer goede plek!