Sunday, March 31, 2013

Bus, trein en blaren

Van Tan Tan Plage (El Ouatia), Marokko naar Rabat, Marokko
We beginnen vroeg vandaag. Om 00:00 zitten we te wachten op de bus en om 00:30 vertrekken we. Daar zit je dan in het midden van de nacht te wachten op de bus samen met nog een paar andere.

De bus brengt ons naar Marrakesh, we stappen in en de bus lijkt al helemaal vol. We vinden nog 2 lege plekken nog relatief dicht bij elkaar, enkel een gangpad scheidt ons. We gaan maar proberen te slapen. Echt slapen wordt het niet, iedere 2 uur stopt de bus en ook de chauffeur wordt regelmatig gewisseld maar ze hebben allemaal 1 ding gemeen. Bij iedere stop gaan alle lichten aan, slapen is dan uiteraard onmogelijk. Sander zijn buurman heeft daarnaast ook een erg zwakke blaas. Iedere 2 uur wil hij er ook uit om te plassen. Ach houdt je wel in beweging. Mijn buurman lijkt de hele tijd te slapen. Voor de laatste 2 uur kunnen we naast elkaar zitten, de aardige chauffeur die na iedere stop koppen telt vertelt ons dat er mensen de bus hebben verlaten en dat we naast elkaar kunnen zitten. Gezellig hoor dan verhuizen we even.

Om 9:30 komen we aan in Marrakesh. De trein van 9 uur kunnen we dus op onze buik schrijven. Eerst maar eens vragen voor de bus terug, volgens de vrouw bij de balie gaat er maar 1, om 15:30 maar volgens het bord gaan er 3... Ook voor de trein zegt ze je gaat naar buiten en slaat links af en dan kom je er, terwijl schuin achter haar ook een bord staat met Aux le train (ofzoiets).... We gaan eerst maar even brood halen, best nog wel een uitdaging want de kleine supermarktjes en de bakker waar wij nu al zo aan gewend zijn, zijn hier niet. Enkel grote cafes en moderne winkels, we lopen wat rond en vinden dan onze oud en vertrouwde krakkemikkige supermarkt, daar ligt op de balie brood, prima doe er meteen maar 4 voor ontbijt en lunch.

We ontbijten voor het station daarna is het tijd om de trein te gaan opzoeken. Die staat te wachten op perron 5, alle andere treinen op andere tijden vertrekken volgens het bord ook van perron 5.

Wat ziet de trein eruit! Volgens lonely planet is de trein de beste manier van reizen en de site van de maatschappij ziet er ook goed uit. Maar deze trein is weer een gevalletje afgeschreven in Europa doet het prima in Marokko. De trein, die zou moeten vertrekken om 11 uur staat maar te staan en te staan. Wij hebben 2 goede plekjes gevonden, veel beenruimte en niemand tegen over je. En we zitten en zitten. Om 11:45 vertrekt de trein, er wordt wel iets omgeroepen met sorry voor de vertraging maar verstaan doen we het niet echt. We rijden met de deur open, dat is wel lekker want de trein wordt een sauna. En toen kwam de conducteur en deed de deur dicht. Jammer zeg! Dan nog een medepassagier die ook de tussendeur dicht doet, OK het is nu stiller maar de sauna begint nu echt op stoom te raken. Er zijn een paar raampjes die open (lijken te) kunnen maar niet bij ons raam. Later zie ik iemand aan een raam trekken en die gaat ook niet open dus misschien kunnen ze niet open. Om 15:50 rollen we stomend en wel het station binnen. Volledig gaar gebakken stappen we uit. Waar we moesten uitstappen was trouwens ook nog wel lastig want je verstaat er niets van wat ze in het Arabisch en Frans omroepen want het geluid staat veel te zacht. Verder stopt de trein regelmatig op plekken waar niet eens een perron is en dan springen mensen eruit (blijkbaar toch een station??) en de echte stations hebben niet altijd borden met waar je bent. Zeer duidelijk dus allemaal!

Na al die uren zitten zijn we wel toe aan een wandeling. Eerst de ambassade dan maar opzoeken zodat we die kunnen vinden en daar in de buurt een hotel kunnen zoeken. We lopen de ongeveer 5 km naar de ambassade en beginnen daar met zoeken. Eten in overvloed, de ene snack na de andere. Verder wat moskees, een badhuis en supermarktjes. Eigenlijk alles wel, behalve een hotel uiteraard. Wij vragen de politie agent en die zegt hotel? Nee dat is hier niet. We vragen nog iemand en die zegt nee dat is hier niet. Medina of Ville Nouvelle daar wel. Ja dat snappen we maar dat is meer dan 5 km lopen. Uiteindelijk besluiten we dan maar in het Ibis hotel te gaan zitten bij het station. Dan maar duur maar dat redden we nog net met lopen. Het is ondertussen 19 uur dus we zijn toch al 3 uur lang aan het rond lopen. Eerst maar even een pizza eten bij het enige restaurant in de buurt van waar we ondertussen zijn (weer teruglopen naar alle snacks hebben we geen zin meer in). De pizza's zijn goed, en de prijs, 2 voor de prijs van 1 is helemaal goed. Alleen jammer dat we niet de pizza's kregen die we besteld hadden. 1 van de 2 was goed de andere, die van Sander ging fout. We kregen in plaats van de bestelde Capricioza een Quattro Formaggi. Verdorie daar gaat mijn peperoni (salami!!!) dan eet ik de kaas pizza wel, die smaakt overigens uitstekend!

In het restaurant hebben ze ook wifi dus meteen boeken we het Ibis hotel. Na het eten lopen we erheen. Na de conclusie dat Sander een blaar onder zijn voet heeft gelopen nemen we een douche en gaan we slapen.