Monday, May 19, 2014

Motor doet het niet

Van Zugdidi, Georgie naar Makhinjauri, Georgie

Grauw en grijs begint de dag om 6 uur. De andere 3 gaan met een busje naar Mestia en moeten vroeg op. Als ze weg zijn staan wij dan ook maar op, slapen kun je nu toch niet meer. Sander zijn goede humeur is weer helemaal weg. Een dag lol en dan weer 3 dagen down. Wat heeft dit voor een zin? Nou ja daar moeten we in Tbilisi maar eens over nadenken. Uit voorzorg trekken we onze regenkleding maar aan, laden alles op de motor en dan start Sander eerst mijn motor om die uit te parkeren. Die klinkt niet goed, het ding draait op 1 cilinder en slaat af. Nog eens starten, weer 1 cilinder. Bovendien maakt hij rare ploffende geluiden die we niet kunnen plaatsen. Na een paar minuten moeten we het opgeven. Hij heeft even op 2 cilinders gedraaid maar ging weer terug naar 1. We zetten de motoren onder het afdakje en beginnen maar eerst eens met een bougie test.

Beide bougies vonken. Wel vinden we ze beide er niet goed uit zien. We hadden al eens geconstateerd dat de bougies vreemd aangevreten waren en dat is nu nog erger geworden. Uit voorzorg draaien we er nieuwe bougies in maar nog altijd loopt de motor op 1 cilinder. Wat nu? Ik start de laptop op om op internet te gaan zoeken naar oorzaken.
Samen zoeken we naar inspiratie. Bobine kabels lees ik. Prima hebben we bij ons, ik haal de reserve set te voorschijn die van Sander zijn motor komt en dan ontdekken we dat die niet passen op mijn motor. We hebben een andere aansluiting op de motor zitten! De enige manier om dit te testen is kabels stuk te knippen en stekkers om te zetten. Dat is wel erg rigoreus voor iets waarvan je helemaal niet weet of dat het probleem is. Terwijl ik verder zoek vult Sander de motorolie bij, die staat weer eens op min. Iemand schrijft op het forum dat we de kabels eens kunnen omwisselen van links en rechts eens kijken of hij dan op de andere cilinder draait. Goed idee, we gooien de tank erop en gaan eerst nog eens goed luisteren welke cilinder hij nu op draait. We starten en de motor loopt als een zonnetje. Dit is het engste wat je kunt hebben, waarom doet hij het nu wel? Zaten de bobine kabels los? Het kan toch niet het olie level zijn?

Ondertussen is het lunchtijd en is Sander nog somberder. We eten bij de hostel en besluiten in plaats van Tbilisi naar Batumi te rijden. Dat is dichterbij. Kunnen we onderweg kijken wat mijn motor doet. We doen een tweede poging, laden weer alles op de motor en deze keer verlaten we Zugdidi.

Onderweg naar Batumi worden we weer helemaal natgeregend. In de regen komen we aan in Makhinjauri, bij het hotel waar we ook de eerste keer geslapen hadden. We krijgen een kamer en trekken snel onze natte spullen uit om een warme douche te nemen. Omdat het steeds harder begint te regenen buiten blijven we de rest van de dag binnen. Ik waag me enkel naar buiten om snel de heuvel af te rennen naar het winkeltje om wat groentes voor het avondeten te kopen. We koken vandaag maar even zelf want weer nat geregend te worden met het lopen van en naar het restaurant daar hebben we geen zin in.

We hebben nu ook het nieuws gehoord dat de weg naar Rusland, die wij wilden rijden, weggespoeld is en gesloten is. Zelfs al hadden we nu naar Rusland gewild is er dus geen mogelijkheid om daar nu te komen. Deze grens is namelijk de enige die je kunt gebruiken als je de adviezen van rijksoverheid volgt met betrekking tot de veiligheid.

0 reacties:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys