Friday, November 15, 2013

Nieuwe koffer

Een dagje Port Elizabeth, Zuid Afrika
Nooit meer eet ik bottomless ribs en wings. Om 4 uur lig ik al wakker, om 4:30 hoop ik dat het al 7 uur is en om 5 uur geef ik het op. Teveel buikpijn om te slapen. Dan maar een warme douche nemen en daarna wat computeren in de woonkamer.

Rond kwart over 6 komt ook de manager erbij zitten. Dankzij de Bazbus heeft ook hij de halve nacht niet geslapen. We maken een praatje en dan is het eindelijk 7:30. Tijd om Sander zijn bed uit te werken. Als ik bij de tent kom blijkt hij al op te zijn.

Ondanks de buikpijn smaakt het ontbijt prima. Ook dit is weer een hostel met gratis ontbijt en hier is het ontbijt brood met beleg (jam, pindakaas en honing). We roosteren wat sneetjes wit brood, maken er wat koffie en thee bij en zijn dan klaar om op pad te gaan.

Eerste halte is KTM, het is wat zoeken maar dan vinden we KTM. Ze zitten in het gebouw met groot Suzuki en Kawasaki erop. En dat is dan het hoofdkantoor van KTM in Zuid-Afrika! Helaas hebben ze geen koffers op voorraad. Dan maar even bij Kawasaki kijken, daar vinden we een nieuwe set knipperlichten voor mijn motor daarnaast zien we er trax koffers met extra versteviging. Net zoals Sander heeft gemaakt op onze koffers maar dan af fabriek voor Moto Guzzi. We maken een praatje met de verkoper en laten hem onze oplossing zien. Als hij hoort dat we 1 nieuwe koffer krijgen roept hij een andere man erbij. Een metaal bewerker die vaak las klusjes e.d. voor motoren doet. Geen probleem zegt deze man, kom maar met je nieuwe koffer langs en dan maken we daar een metalen versteviging op.

We kopen nog een nieuwe bandenspanningsmeter bij de Midas (die van ons begint bij 2 bar, dat is een beetje veel) en dan rijden we door naar een shopping centre. Tijd om op zoek te gaan naar nieuwe slaapzak liners. De onze is namelijk helemaal gescheurd. Zoekt en gij zult niet vinden. Cape Union Mart heeft enkel een polyester variant. Ook de verkoper denkt dat je daarin erg gaat zweten. Due South heeft geen enkele liner. Dan maar even boodschappen doen en op naar Bikegear.

Matthew is zo vriendelijk geweest onze gereedschap etui leeg te halen en buiten te laten drogen, dat waren we gisteren vergeten. We beginnen met het sealen van spullen. De pillen worden geseald zodat ze niet nog eens nat worden. Ook onze spanningsregelaar en CD-I unit worden geseald. Hij heeft ook al uit het magazijn een nieuwe ophanging voor Trax gehaald. Die is voor Sander zijn koffer want ook zijn ophanging is gebroken.

Na de lunch beginnen we aan de koffer. Van de oude koffer moet de flessenhouder, ons houder en bruikbare reserve spullen afgehaald worden. Daarna moet ons slot op de nieuwe koffer gemaakt worden.

We hebben wat ruzie met het slot, de sleutel komt er niet uit. Na veel gevloek ontdekken we wat het probleem is, het slot moet een kwartslag draaien. Als dat gedaan is sluit het slot wel. Maar ondertussen heeft Matthew al uit het magazijn 4 nieuwe SW motech sloten laten komen. Die krijgen we mee, dan kunnen we alle zijkoffers van nieuwe sloten voorzien. Nog een tube siliconen wordt erbij gehaald, die moeten we ook maar meenemen. De service is geweldig maar Matthew we kunnen niet alles meenemen!

We moeten Bikegear verlaten, we hadden afgesproken rond 14 uur met de koffer bij de metaal man langs te gaan en het is al 14:30. Omdat de sluiting aan het rek op de verkeerde hoogte zit maken we de nieuwe koffer maar even vast met de spanbanden, dan alles inpakken en afscheid nemen. We rijden naar de metaalman en die gaat aan de slag.

Een stuk blik wordt gebogen, vervolgens wordt met een botte boor een paar gaten in de koffer geboord (en tussentijds wordt de boor bijgeslepen), ze popnagelen het blik aan de koffer vast en dan is het klaar. Erg solide lijkt dit niet en de rekening is voor wat we krijgen fors, maar goed al veel meevallers gehad vandaag en de rest maken we zelf wel op de koffer. We laden de koffer weer in en rijden terug naar de camping.

Ondertussen is het begonnen te regenen. Snel parkeren we de motoren, alle koffers de tent in en dan gaat Sander computeren terwijl ik nog wat waterschade wegwerk en de koffers weer goed inricht. Als dat gebeurd is is het etenstijd. We lopen een stukje op zoek naar een goed restaurant. We willen vis maar dat blijkt er niet echt te zitten. Dan maar eten bij La Fiesta, een Marokaanse tent met een Indiaas menu en Beefburgers. Aparte combi maar de lamscurry die we hebben smaakt prima!