Tuesday, December 3, 2013

Sander zijn motor is ook stuk

Dag 1 Johannesburg, Zuid-Afrika
We hebben niet geslapen, we hebben in een coma gelegen. Het is al 7:30 als we eindelijk wakker worden en ook dan nog worden we enkel wakker omdat er iemand aan de deur staat. We nemen een douche (de voordeur kunnen we niet openen want we hebben geen sleutel) en bel gaat door en door. Het is 8 uur als Pier eindelijk wakker wordt en door heeft dat zijn vriendje aan de deur staat.

Na het ontbijt computeren we wat en dan gaan we op stap. Eerste halte van de dag is Feltra. We zoeken Rainer en Mark op en maken met hun een praatje over de motoren. Ze gaan uitzoeken wat het verschepen van de motoren naar Rotterdam gaat kosten. Mark moet daarna weg naar het vliegveld om familie op te halen maar Rainer besluit met ons mee op stap te gaan. Samen rijden we door naar de bakkerij de molen, een Nederlands restaurant in Johannesburg. In de bakkerij hebben ze chocoladeletters, pepernoten, roggebrood en nog veel meer Nederlandse dingen, we zagen zelfs een taaitaai pop!

Kobus heeft ons over deze plek verteld, hier kun je namelijk ook kroketten krijgen. Sander is dan voor de verandering ook als eerste klaar met de keuze wat hij wil hebben.
Sander neemt de kroket met brood en huzarensalade, en ik ga voor een omelet met kaas. Rainer heeft al gegeten dus doet enkel mee met een kop koffie. We kleten over reizen met de motor, BMW's versus Honda, de toekomst van Zuid-Afrika en ga maar door. De tijd vliegt voorbij en Rainer heeft niet dezelfde luxe als wij, hij moet wel nog werken voor de kost. Als onze lunch op is moeten we dan ook maar afscheid nemen.

Terwijl Rainer terug naar Feltra gaat rijden Sander en ik door naar Marcus. Tijd om ook zijn motor te laten onderzoeken. Marcus begint met een compressietest, die komt uit op 9, volgens Marcus het minimum van wat nog acceptabel is. Als de motor is afgekoeld wordt de camera erbij gehaald.

Marcus zegt dat die van Sander er duidelijk beter uitziet dan mijn motor. Maar beter of niet, ook Sander zijn kleppen zijn aan het verbranden, de zittingen zijn verbrand en ook zijn zuigerveerringen zijn aan vervanging toe, enkel nog niet zo erg als die van mij.

Nu beide motoren hetzelfde euvel hebben gaan we een bestellijstje maken. Welke onderdelen moeten we van de Honda hebben. Als we het lijstje met hulp van Marcus hebben opgesteld nemen we afscheid en stappen weer op de transalp. We rijden het onweer tegemoet als we naar de Honda gaan. Uiteindelijk hebben we nog best mazzel, we zijn niet totaal doorweekt als we aankomen, enkel goed nat. Bij Honda vragen we de kosten op van alle onderdelen en de levertijd. Ze hebben geen voorraad dus dat betekent een levertijd van 3 weken. Maar omdat vanaf 16 december hier alles tot half januari plat ligt kun je aannemen dat we de spullen half januari kunnen krijgen. Tellen we erbij op wat Marcus zijn inschatting is van het aantal uren werk en wat hij moet uitbesteden dan komen we uit op een kosten post van minimaal 3000 euro. En dan gaan we ervan uit dat de cilinderwanden nog prima zijn en dat er verder niets stuk is. Daarnaast moeten we dus tot iets van eind januari hier gaan zitten wachten.

We rijden snel door, nog even langs de liquor store voor wat bier en dan terug naar huis. Kobus heeft ons verteld dat we om 18 uur thuis moeten zijn voor het avondeten. We halen het 17:58 drukken we op de bel. Snel parkeren, en aanschuiven aan tafel. We krijgen een heerlijke biltong pasta voorgeschoteld. Met volle magen kunnen we verder aan het werk.

De afweging is simpel, kosten reparatie tegen verschepen. Nieuwe motoren zullen uiteraard duurder zijn maar dan hebben we misschien daarna wel meer plezier. Ondertussen hebben we ook van Arie het advies de motoren te dumpen en op iets anders verder te gaan. Dat is niet echt mogelijk want we hebben nu al een aantal keer gehoord dat het importeren van onze motor hier op zijn minst een maand gaat duren en ook aardig wat geld gaat kosten. Knopen moeten dus gehakt worden, gaan we terug naar Nederland?

1 reacties:

Unknown said...

Aiai das niet zo mooi. Vind dat jullie wel heel veel pech hebben met de motoren, maarre als de kleppen en zittiningen nu al verbrand zijn kan dat alleen betekenen dat de motoren veel te arm afgesteld hebben gestaan.

I.d.d denk ik dat de bikes beter gedumpt kunnen worden en andere aanschaffen.

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys