Wednesday, December 11, 2013

Motoren kijken

Terug in Nederand
Nog maar net terug en meteen weer druk aan de slag. Om 6 uur gaat de wekker. We gaan een motor kijken en uiteraard staat deze in een uithoek in Nederland. Eventjes ontbijten en dan stappen we om 7 uur in de auto. Op naar Limburg.

In Zuid-Limburg gaan we de motor van Clement bekijken. Een R100GS Paris Dakar. De motor is in super staat en zeer geschikt voor onze reis. We gaan er ook heen met de instelling de motor te kopen maar uiteraard moet er eerst een proefritje gemaakt worden.

Daar gaat Sander dan, zonder voering in de broek en jas, een extra trui van papa aan maar wel winterhandschoenen. Het is 2 graden, wat een verschil met Johannesburg!

Tien minuten later is hij terug, pas 700 meter voor het eind herinnerde hij zich dat de motor handvatverwarming heeft. Niet gebruikt dus en nu dus met ijskoude handen. Motorisch rijd de motor prima maar bochtenwerk dat gaat minder. Hoe kan dat? Zijn we teveel gewend aan de Alpjes? De Paris Dakar is, zonder bagage, lichter dan onze alpen maar het zwaartepunt ligt heel anders. Gaat dit wennen of is de Paris Dakar toch niet 'de' motor voor ons?

We praten er een beetje over, laten het bezinken en dan gaat Sander nog een rondje. Deze keer met handvatverwarming aan. Het gaat al beter maar helemaal 100% is Sander nog niet overtuigd. Dan toch maar even de motor bij Clement laten staan. Het is een super koopje voor ons maar als het niet 100% goed voelt moeten we toch even met andere motoren rijden om te ontdekken of het gewenning is of dat Sander toch liever een gewone GS heeft.

We nemen afscheid en rijden door naar Mat van de BMW Boxer Toko. Onderweg doen we wat rekenwerk. In principe zou een gewone GS voldoen. Het belangrijkste verschil tussen de 2 is de tank. Een Paris Dakar heeft een 35 liter tank en de gewone een 24 liter. Een BMW rijdt ongeveer 1 op 15 en onze alpjes 1 op 19 maar die hebben een 18 liter tank maar de laatste 2 liter daarvan kun je niet gebruiken. Dat betekend dat we met de Alp na 304 km stil staan en met de BMW zouden we toch minimal 330 km kunnen afleggen (als je ook aanneemt dat de laatste 2 liter er lastig uit komt wat eigenlijk niet waar is voor een BMW). Het probleem met een BMW is dat we geen jerrican mooi kunnen wegstoppen tussen de valbeugels. Dus waarschijnlijk gaan we zonder jerricans verder. Twee gewone GS motoren is dus een optie.

Bij Mat bekijken we zijn collectie. Sander maakt nog een proefrit op een Paris Dakar, deze stuurt iets beter maar dat is te wijten aan de zo goed als lege tank. Daarna neemt hij een gewone GS, tja dat stuurt toch wel een heel stuk fijner. Hoe goed de motor van Clement dan ook is, misschien moeten we toch echt 2 gewone motoren overwegen. We willen niet nog een keer op reis gaan en dan denken had ik maar.... Uiteindelijk vinden we bij Mat nog 2 project motoren. Ze liggen beide uit elkaar en er moet aan gesleuteld worden. Misschien zijn ze wel iets voor ons. We willen toch aardig wat vervangen om ze reis klaar te maken. Dus waarom een mooie kopen voor veel geld en dan de helft vervangen? Dan beter een goedkope (en ook best lelijke) voor weinig en hem zelf ombouwen. We moeten er maar eens een nachtje over slapen.

De duisternis valt als we de boxer toko verlaten. Ik wordt afgezet in Ijsselstein. Het is tijd om opnieuw kennis te maken met mijn neefje. Quinten is lief voor mij opgebleven tot ik er ben. De pasta gaat de magnetron in en ik kan eten. Daarna is het bedtijd. Quinten heeft een ingebouwde sensor. Zodra hij horizontaal gelegd wordt zet hij het op een huilen. Leuk joh, er zijn ook van die plastic poppen die dat doen! Als hij weer verticaal gaat houdt het huilen op. Het bedje in en daar gaan we weer. Snel het licht uit, deur dicht en dan moet het zo over zijn.

3 reacties:

Rocker said...

Welkom Thuis!

Wat zoeken jullie precies aan motoren, misschien kunnen we wat meehelpen rondkijken.

Zandmannetje said...

Welkom terug in Nederland
Kijk ook eens naar een g\s, een monolever is zeker zo betrouwbaar.
En eerlijk gezegd (ga ik dit echt zeggen) kijk ook eens naar een f650 met injectie, is nog eens zuiniger ook met 1:25.
Succes met de zoektocht, we zien wel hoe het verder gaat.

Groeten Corné

Tania said...

Looking gooooood. Good luck with this one.

Ard+Tania

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys