Wednesday, June 11, 2014

En toen ging het weer mis

Dag 2,
Munchen, Duitsland


Voor het eerst in lange tijd gaat er weer eens een wekker af in onze tent. De garage gaat namelijk om 7:30 open en aangezien het hier erg warm wordt willen we er zo vroeg mogelijk heen. Om 8 uur staan we dan ook bij de BMW. Helaas mogen we de oliewissel niet zelf doen, voornamelijk omdat het niet buiten mag. Duitsland is wat dat betreft erg strikt. Onze motoren worden dus 1 voor 1 naar binnen gereden en daar doet iemand van de garage de olieaftappen, een nieuwe oliefilter monteren en weer olie vullen. Daarna even warm laten draaien, nog eens de olie controleren en klaar zijn we. Als mijn motor 10 minuten warm gedraaid heeft is mijn oliekoeler echter nog ijskoud, na 15 minuten hetzelfde. Uiteindelijk geven ze het maar op, 2 opties, of mijn oliekoeler is stuk (verstopt) of mijn motor wordt gewoon niet snel warm. We moeten er maar mee gaan rijden en dan in de gaten houden of de koeler werkt. Bij Sander zijn motor breekt de kabel van de olietemperatuurmeter af, geen probleem, meneer BMW repareert meteen de kabel even en dan doet de thermometer het weer. Daarnaast blijkt ook een andere schakelsensor te lekken dus die wordt ook meteen vervangen. De uiteindelijke schade bedraagt over de 200 euro voor een oliewissel die qua werk niets voorsteld best even slikken maar ja in Duitsland is de olie ook duur (in Turkije betaal je voor een liter olie iets van 3 euro, hier het 4 voudige).

We hebben bij de BMW ook meteen gevraagd waar je hier ergens je motor kunt wassen, we zijn namelijk al een tijdje op zoek naar een hogedrukreiniger om ze te wassen maar in Munchen vinden we enkel wasstraten voor auto's. Iemand bij de BMW geeft ons een adres, we rijden er heen als we klaar zijn bij de BMW maar ook hier enkel een wasstraat. De vrouw verwijst me naar de naastgelegen wasstraat, en daar vinden we eindelijk de boxen met hogedrukreinigers. We gooien er een muntje in voor de motorreiniger, daarna met shampoo wassen en tot slot de motor afspoelen. Daarna zetten we hem in de zon te drogen want op een zeiknatte motor stappen daar hebben we geen zin in. Gelukkig schijnt de zon weer volop en is het tegen de 30 graden, nog geen 5 minuten later is de motor dus grotendeels droog en kunnen we weer terug naar de camping.

Op de camping begint Sander na de lunch aan mijn motor. De luchtfilter is zo vervangen, daarna gaat hij beginnen aan de nieuwe bougiedoppen. De mijne zijn namelijk helemaal uitgehard. Hij wil de kabels los halen van de bobine om te kijken welke de langste is. Dat los halen heeft hij al eens geprobeerd in Georgie toen mijn motor op 1 cilinder liep maar dat is toen niet gelukt. Hij trekt aan de kabel maar de stekker komt niet los. Hij trekt harder maar de stekker zit muurvast. Nog een laatste ruk en daar staat hij dan..... kabel afgebroken.... de stekker zit er nog in. Nu hebben we dus een probleem. Eerst maar de hele bobine demonteren, en met het hele apparaat even rustig in de tent gaan zitten bezinnen hoe we de stekker eruit gaan krijgen. Na veel gevloek, getier en gezwoeg moeten we ons gewonnen geven, de stekker gaat er niet uit. Ik besluit Ernst Teichmann te bellen, de electronica man voor motoren waar we gister ons anker gewisseld hebben. Het antwoordapparaat vertelt me dat de zaak op woensdag gesloten is. Dan maar naar de BMW misschien weten hun een oplossing of hebben ze een stekker voor de reserve bobine van Sander zijn motor (die heeft helaas een andere aansluiting dan de mijne). We stappen voor het eerst samen op Sander zijn BMW en gaan naar de garage. Daar snijden ze een stuk uit de dop van de bobine maar ook dan krijgen ze de stekker er niet uit, ze plakken het stuk weer terug en nu hebben we dus ook een kapot gesneden bobine. Stekkertjes voor die van Sander hebben ze niet. Ook zij zeggen ga naar Teichmann, er zit dus niets anders op dan tot morgen 16 uur te wachten voor we weten of we een oplossing kunnen vinden zonder kabels knippen. Onze noodoplossing is namelijk de stekker van Sander zijn tweede bobine (die gebruikt hij nu niet omdat hij geen dubbele ontsteking meer heeft) af te knippen en die op mijn kabels weer eraan te maken, dan kunnen we Sanders bobine op mijn motor monteren en de reserve kabels die we daarvoor bij hebben, maar knippen in de bekabeling heeft uiteraard niet onze voorkeur.

Ondertussen heeft ook de bandenzaak gebeld dat onze banden binnen zijn, ik spreek af dat we morgen langskomen met motor en 1 wiel en dat we dan nog eens op en neer moeten rijden. Terug op de camping doet Sander nog wat andere dingen aan de motoren, hij monteert zijn nieuwe knipperlicht paaltje (die en de spiegel waren al binnen bij de BMW), ontdekt wat er mis is met zijn achterlicht en doet alvast de kleppen stellen op mijn motor. Zijn motor halen we even niet uit elkaar zodat we niet ons geluk tarten en zometeen met 2 kapotte motoren zitten.

Terwijl Sander aan de motoren werkt begin ik de brander weer eens helemaal uit elkaar te schroeven en grondig schoon te maken. Als de brander weer in elkaar zit steken we hem aan en kijken of hij nu weer goed brand. Hij lijkt het weer iets beter te doen maar nog altijd is het niet optimaal. We halen de oude pomp er eens bij en ontdekken dan dat de vervangende pomp die we gekocht hebben korter is. Is dat dan het probleem? Kun je zo niet goed druk opbouwen? We wisselen de pomp en proberen het weer. Nu brand de brander weer als een trein. We hopen maar dat het zo blijft.

's-avonds halen we bij het tankstation nog even een nieuwe lamp voor Sanders achterlicht, vreemd want in Nederland hebben we die dus ook al vervangen. Naast het feit dat het lampje stuk was ontdekken we ook dat corrosie ervoor zorgt dat het lampje niet goed contact maakt. We poetsen de aansluiting op en dan heeft Sander weer licht.

Vanwege alle tegenslagen en omdat Sander zich al tijden niet goed in zijn vel voelt besluiten we wel dat dit het einde van onze reis wordt. De verhouding plezier en tegenslag is gewoon niet goed. Onze nieuwe bandjes zullen we dan ook niet laten monteren op de velg maar gewoon meenemen naar Nederland, dan kunnen we onze oude banden eerst helemaal op rijden. In Nederland weten we al een goed adres om banden te laten wisselen. We zetten dus het achterwiel weer terug in mijn motor en strijken dan met ons biertje neer in de voortent.

1 reacties:

Unknown said...

vous abandonné completement tout vos projets???
dommage j'avais plaisir a vous lire et voir toutes vos belles photos
amitié a vous deux
jean marie

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys