Friday, June 7, 2013

Visum binnen!!

Dag 5 Accra, Ghana
Zullen we vandaag dan ons visum voor Nigeria krijgen?

De hele ochtend zijn we bezig met het aanpassen van onze planning, Angola uit de planning, Democratische Republiek Congo en Zambia erin. We werken ook meteen de route verder uit met ongeveer de beoogde stopplekken.

Na de lunch vertrekken we eerst nog een keer naar de ambassade van Zambia. Sander dacht onthouden te hebben dat een visum aanvraag binnen een dag kan en ik dacht de volgende dag ophalen dus we willen even kijken wie er gelijk heeft. Geen van beide dus, 4 werkdagen later ophalen, maandag of woensdag inleveren en dan donderdag of dinsdag ophalen. Je kan ook een visum aan de grens kopen, dat zal vast geen 4 werkdagen duren dus wij kiezen daar voor.

We rijden door naar de ambassade van Nigeria. Verbazingwekkend snel krijgen we onze paspoorten met daarin, ja hoor het is gelukt, het visum voor Nigeria!!! Ik heb wel nog even een schrikmomentje. Het betalingsbewijs zit in het paspoort en als ik mijn paspoort open sla op die pagina zie ik een grote stempel, ambassade van Benin visum en een stempel er doorheen annulee. Je gaat me toch niet vertellen dat als je Nigeria aanvraagt dat je Benin gecanceld wordt?? Maar nee hoor enkel toeval dat daar het blaadje zat. Mijn Benin visum hebben ze namelijk op zijn kop in mijn paspoort gezet en blijkbaar is dat een ongeldig visum, dus krijg je een annulee stempel erdoorheen en wordt er op een andere pagina het visum nog eens gestempeld, en deze keer goed om. Ben ik blij dat we een extra dik paspoort hebben, we kijken niet op een paginaatje.

Terwijl we buiten voor de deur van de ambassade ons visum aan het bewonderen zijn worden we aangesproken door een mevrouw. Hebben wij ons visum gekregen? Zijn we inwoners van Ghana? Ja merouw en nee mevrouw. Wat blijkt, zij is Canadeese. Ze heeft ook haar aanvraag ingediend maar is afgewezen. Weg 56 dollar. Reden is dat ze geen inwoner is. Een beetje gemeen vind ik het wel, dat is al de tweede die afgewezen is om reden geen inwoner van Ghana. Dat kunnen ze toch ook wel zeggen als je je aanvraag wilt indienen? De vrouw is ook wel boos, ze vindt het niet kunnen dat wij wel een visum kregen en ze zegt dat ze al in 140 landen geweest is en dit is de eerste keer dat een visumaanvraag is afgewezen. Tja wij kunnen daar weinig aan doen misschien komt het omdat wij een Europees paspoort hebben en zij Amerikaans / Canadees? Of omdat Nederland jaarlijks 60 miljoen euro in Ghana steekt (tenminste dat stond in een reisgids over Ghana uit 2011)?

Daarna rijden we nog even langs Chez Afrique, een restaurant waar vanavond Olof en Katikka gaan eten. Wij gaan alvast kijken wat er daar op het menu staat want dan kunnen we kiezen Chez Afrique of White Bell. Daar waren we gisteren en ze hadden nog op de kaart een King size Burger staan die Sander wel aantrekt..

Terug bij het hotel passen we onze planning nog even aan, Zambia aanvraag gaan we niet in Accra doen. En dan is het tijd om weer op de motor te stappen naar het restaurant. Het is nog vroeg, Olof en Katikka gaan pas om 19:30 eten en die burger die lonkt, dus we gan terug naar White Bell. Sander neemt zijn burger en ik bestel weer eens iets wat ze niet hebben. Op de kaart staan creamy patatoes, dat klinkt goed dus ik bestel het. De ober vraagt wat? Die kent de hele creamy patatoe niet. Ik wijs het dus aan op de kaart maar het zegt hem niets. Ik zeg dus maar meteen als jullie dat niet hebben doe dan maar croquette patatoe. What? Croquette, ook die wijs ik aan. Komt de ober een tijdje later terug we hebben geen creamy en geen croquette, eigenlijk hebben we geen aardappel. Oh dus friet kan ook niet? Jawel friet kan wel. Dus dan nemen we maar friet erbij.

Na het eten rijden we naar Chez Afrique om dan eindelijk Olof en Katikka te ontmoeten. Zij hebben ons geholpen met onze Ghaneese visum aanvraag door een uitnodiging te sturen en een kopie van hun paspoort en dat terwijl we ze niet eens kennen! Het is even zoeken bij Chez Afrique maar dan enkel omdat er maar 1 groep blanken zitten maar dat is een grote groep, wie in de groep zijn Olof en Katikka? We worden voorgesteld en mogen aanschuiven. Of we ook mee willen eten? Dat hoeft niet, we hebben net gegeten. We drinken wel een biertje mee en kletsen wat. De kinderen die erbij zijn worden moe dus daarna gaan we met zijn allen naar hun huis, voor nog een kopje koffie of thee. Erg gezellig! We kletsen wat tot Olof de oudste dochter moet gaan ophalen, dan besluiten dat het ook voor ons tijd is om op te stappen. We nemen afscheid van de vriendelijke Zweden en hun 2 honden en rijden terug naar het hotel.

0 reacties:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys