Monday, May 28, 2012

It's electric

English | Nederlands

Yesterday at Pentecost our parents visited us and we had a nice BBQ. Today, we are installing some electronic systems on our motorcycles. But it didn't quite go as planned.

The weather is nice. Both motorcycles are parked in the driveway. Marianne's motorcycle in on the center stand. Underneath it is a piece of red plastic, preventing parts to get lost in the gravel.

The Koso MINI3 (clock, thermometer and voltmeter), Gerbing controller for our heated jackets and an extra 12 volt plug are ready to be installed.

First take off the seat, plastic side covers and tank. Disconnect the battery. What's next? The plastic dashboard cover. But no matter how much we turn the two remaining bolts, it doens't move. Damn plastic! Sander curses the person that decided a motorcycle should have all those plastic covers and wants to take them off using a sledgehammer. Fortunately we don't have one.

Just have another look in the service manual. It clearly states it's only a matter of undoing the two screws and taking off the frame. Let's give that another try... It turns out, two brass bushings are rotating with the screws. By gently applying some brute pulling forces to the frame and rotating the screws, the bushings pop out of the dashboard cover. Good to know, once we are going to work on Sander's bike.

The rest of the installation, drilling holes, etc. proceeds fairly smoothly. However, finding the appropriate routes for the various cables, takes up so much time that the day is quickly over.

Gisteren op eerste pinksterdag onze ouders op visite en heerlijk gebarbequed. Vandaag is het elektra wat we gaan aansluiten op onze motoren. Dit verliep iets minder soepel dan gepland.

Het is mooi weer. Vol goede moed hebben we beide motoren op de oprit gezet. De motor van Marianne staat op de bok. Eronder ligt een rood zeil om te voorkomen dat we onderdelen kwijt raken in het grind.

De Koso Mini3 (klok, thermometer en voltmeter/waarschuwing), Gerbing controller voor onze verwarmde jassen en een extra 12 volt aansluiting liggen klaar om aangesloten te worden.

Allereerst het zadel, de plastic zijkappen en tank eraf. Accu los. En nu? De plastic omlijsting van de tellers eraf. Maar hoe we ook aan de twee overgebleven schroeven draaien, er komt geen beweging in. Dat verdomde plastic ook! Sander vervloekt de persoon die heeft bedacht dat er zo veel plastic aan een motor moet zitten en is in staat het er met een moker af te slopen. Gelukkig hebben we geen moker.

Toch maar even in het werkplaatshandboek kijken. Daar staat toch echt duidelijk beschreven dat het slechts een kwestie is van beide schroeven los te draaien en de lijst af te nemen. Nog maar een keer proberen... Het blijkt dat er twee messing busjes in het voorste kuipdeel zitten, die met de schroef meedraaien. Door hard aan de lijst te trekken en de schroef te draaien schieten de busjes uiteindelijk uit het kuipdeel. Zo dat weten we ook weer, voor als we met de motor van Sander aan de slag gaan.

De rest van de installatie, het boren van gaten, etc. verloopt redelijk soepel. Maar het vinden van de juiste routes voor de verschillende kabels, neemt zo veel tijd in beslag dat de dag al weer snel voorbij is.

1 reacties:

Anonymous said...

Good busy!

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys