Tuesday, March 11, 2014

Time flies

Nederland
Schaam, schaam, op reis ga ik echt weer elke dag schrijven hoor anders komt er helemaal niets van! Het is echt niet dat we niets doen, we regelen en doen van alles maar toch komt het bloggen er maar niet van.

Allereerst, op facebook reeds verschenen, onze nieuwste aanwinst:

De Vaude Mark XT, een 4 persoons all season tent. Wat dat all season nu precies inhoudt weten we niet, hij is echt niet dikker dan onze andere tent. Wil kun je bij deze enkel de binnentent opzetten, tenminste dat zie je in een Youtube filmpje, dat enkel de binnentent staat. Hoe je enkel de binnentent kan opzetten dat blijft echter een misterie. Sander en ik proberen het wel, we komen een eind, als we een deel van de stukken met een spanbandje vastmaken aan de andere stokken dan gaat het denk ik wel lukken maar of dit nu echt de bedoeling is? Over het waarom van een nieuwe tent kunnen we kort zijn, we hebben beide een zwak voor tenten. Hadden we echt een nieuwe tent nodig? Niet perse maar leuk is het wel! De tent heeft wel een aantal voordelen ten opzichte van de Monolith, hij kan zonder haringen staan, is in je uppie op te zetten (zonder vloekpartijen) en is beter bestand tegen de wind. Voeg daar aan toe dat nu beide matjes goed in de binnentent passen, we beide met het hoofd of voeten naar de deur kunnen liggen en ook een grotere voortent en dan is de keus snel gemaakt. En dat voor een tent die maar 800 gram zwaarder is!

Eind februari was de motorbeurs, iets wat we altijd leuk vinden. Maar omdat onze planning weer eens te vol bleek te zitten besluiten we dat enkel Sander naar de motorbeurs gaat. Hij kan daar nieuwe oordoppen laten aanmeten (van de nieuwe die hij in Zuid-Afrika heeft laten maken is hij een filter verloren) en langs de reissectie lopen. Dat levert qua visum informatie helaas weinig op. Wel spreekt Sander er met iemand van Hyperpro en die geven aan het nu rustig te hebben. Meteen na de beurs gaan wij dan ook maar Sander zijn motor naar Hyperpro brengen. Donderdag brengen en zaterdag klaar. Dat lijkt mooi maar dan moet wel de koerier zijn werk doen. Het wordt zaterdag en de voorvork veren komen niet binnen, maandag is het carnaval dus dan kun je ze helemaal op je buik schrijven. Omdat Pierre van Hyperpro direct na carnaval naar een beurs in Duitsland moet besluiten we de BMW op te halen en naar Erik te brengen, die is namelijk ondertussen klaar met het lassen van mijn motor. Sander rijdt zijn BMW erheen en komt met de mijne terug. Kunnen we beginnen met het volgende onderdeel, het aanleggen van de electra.

Om de electra te kunnen aanleggen hebben we wel de alpjes nodig. Die zijn inmiddels ook aangekomen. Na veel heen en weer mailen krijgen we te horen dat we maandag 3 maart naar Belgie kunnen vertrekken. Eerst moet ons carnet nog afgestempeld worden en daarna kunnen we de motoren ophalen. Zoals afgesproken zijn Sander en ik de bewuste maandag om 9:30 in het centrum van Antwerpen. Na een paar rondjes (een richtingsverkeer wat een ramp) vinden we het kantoor. Daar mogen we betalen voor het lossen van de motor en dan worden we doorgestuurd. We rijden naar de kade. Daar moeten we wachten tot iemand onze carnets komt ophalen. De man zegt dat we beter bij het wegrestaurant bij de total kunnen wachten. Zo zitten wij voor 11 uur bij de total, daar blijven we wachten tot de man onze carnets, mooi afgestempeld, komt terug brengen. Wacht hier tot 14 uur zegt hij, dan kun je bij de motoren. We lunchen dus maar bij het wegrestaurant en vertrekken om 14 uur terug naar de kade. De motoren zijn gelost maar nog niet gevrijwaard, nog even geduld. Het wordt 15 uur, nog even geduld. Het wordt 15:45 en om 16:00 gaan ze dicht. Wij vertrekken dus maar, de motoren staan hier ergens maar wij mogen er niet bij. Om 15:55 worden we gebeld, de motoren zijn gevrijwaard maar nu gaan we sluiten, kom morgen maar. Grrrrrrr de hele dag zitten wachten op niets. We rijden naar Roosendaal en eten en slapen daar.

De volgende dag brengt mijn vader ons naar Antwerpen, de Fiesta blijft in Roosendaal. Het krat wordt buiten gezet en dan blijkt dat we mazzel hebben. De motoren zijn helemaal niet uit elkaar gehaald!

Het blijkt ook dat we pech hebben, de motoren zijn ook niet goed vast gezet in het krat. De mijne is omgevallen en de kuip is gebarsten.
We slopen het krat, halen de motoren eruit, sluiten de accu aan, gooien er benzine in en kijken naar de olie. Feltra had gezegd dat die eruit was gehaald dus wij zijn hier aangekomen met 8 liter gebruikte olie. Maar we hebben nog eens mazzel, de olie zit er gewoon nog in. Nu het moment supreme.... doen ze het nog? Als ze het niet doen zit er niets anders op, dan moeten we nog een keer op en neer naar Roosendaal om een trailer te halen. We beginnen met de mijne, die startte in Zui-Afrika al erg slecht. We draaien de sleutel om, hoera de accu is nog vol! We starten en starten maar de alp wil niet aanslaan. Tot Sander een geniale ingeving heeft, laten we de benzine kraan open draaien. Weer starten en starten, even lijkt hij aan te willen slaan maar dan toch weer niet. Na, voor je gevoel wel 5 minuten, slaat de alp eindelijk aan. Om uiteraard meteen weer af te slaan. Choke open zetten en weer starten, met nog flink wat bijgassen blijft de motor eindelijk draaien. Dat is nummer 1 nu die van Sander nog. Bij hem lijken de zuigers vast te zitten dus het starten klinkt nog beroerder dan de mijne. Toch lukt het ons om de zijne uiteindelijk ook aan te krijgen. Nu beide motoren draaien nemen we afscheid van mijn vader. Snel nog wat spullen in de auto gooien en dan zijn we alleen met onze motoren en een lading troep. Met de nieuwe compressor (die heeft Feltra voor ons in onze topkoffer gestopt) pompen we de banden op. Dan verzamelen we alles, hangen we de 2 koffers die we nog mee moeten nemen aan de motor en we kunnen vertrekken.

We rijden met de alpjes naar Milheeze daar beginnen we meteen met alles van de motor af te halen. Al het electra, mijn handkappen en de reserve onderdelen worden verwijderd. Nu zijn de alpjes klaar voor de verkoop. We sturen een aantal mensen een mailtje en kunnen meteen een afspraak maken voor zaterdag.

Zaterdag komt Jaap voor de alp van Sander. Hij is snel klaar met kijken, Jaap heeft een nieuwe motor en wij gaan in 1 week van 2 naar 4 naar 3 motoren. Jaap neemt de motor meteen mee. Hoe? Nou achter in de camper. Sander en ik kunnen het niet geloven, we kijken naar de alp, naar de camper en weer naar de alp. Dat past niet! Jawel hoor, Jaap heeft al een alp en die past ook dus deze ook. Eerst wordt het ruitje verwijderd. Dan het stuur gekanteld. De voorkant wordt in de veren getrokken en dan gaat de alp zo het oprij plankje op en het zij luikje door.

Nu nog deurtje dicht. Deurtje gaat niet dicht. Deurtje moet dicht! Maar dat is makkelijk op te lossen, even wat spullen uit de tassen die aan de deur hangen en dan kan ook de deur dicht. Met toch een beetje weemoed zien we alp nummer 1 vertrekken. In de schuur staat mijn alp nog zielig in zijn uppie. Het lot van mijn alp zal minder gunstig zijn. De alp was al minder geliefd omdat hij verlaagd is en het blok er slechter aan toe is, nu er ook nog schade van het transport op zit wordt het er niet beter op. De kans dat de alp verkocht gaat worden wordt kleiner en kleiner, is de sloop dan de enige oplossing?

Deze week zijn we bezig met het monteren van alle electra op mijn BMW. Daarna kan die naar Hyperpro. Maar, zoals altijd, gaat klussen bij ons niet soepel. De kabeltjes zijn allemaal net te kort of net te lang. We hebben eigenlijk geen ruimte om de xenon in te bouwen en ook is het lastig een plek te vinden voor de gerbin, koso en garmin. Ook ontdekt Sander dat veel stroomdraden stuk zijn op de BMW. Al met al is het een heel gepuzzel. Sander besluit het zekeringen kastje wat we op de alp hadden niet op de BMW te gebruiken. Nu krijgen alle draden hun eigen zekering. Qua ruimte scheelt dat maar de spaghetti wordt er niet beter van. Uiteindelijk zit alles gemonteerd. Nu hoeft enkel de motor nog maar terug in elkaar. Dan ontdekt Sander dat de gerbin controler stuk is. Je hebt nu een heel grote vrije slag voordat deze pas aanslaat. Wat hiervan de consequenties zijn van hoe warm de kleding wordt die je erop aansluit weten we nog niet. Maar eens aan Gerbing vragen of ze dit stukje ook los verkopen, wij vrezen met grote vrees.

5 reacties:

Unknown said...

Toch wel jammer van die Alpjes! Het waren best wel leuke dingen om te zien en ze hebben jullie toch maar helemaal naar Zuid Afrika gebracht. Hopelijk hebben jullie wat minder pech met de BMW's en brengen die jullie naar de plekken waar jullie willen komen!!

Unknown said...

c'est pour quand le départ ? est-ce possible une photo des BMW

red devil said...

ZO DIE ZIJN WEER IN HOLLAND!!
wanneer moet ik zorgen dat ik klaar ben om jullie het land uit te gooien?? of heb je nog totaal geen idee wanneer jullie de reis weer voort gaan zetten?

Slakopreis said...

Mooi blog! Zelf houd ik blogs bij van onze camperreizen, ook met blogger. Mag ik een technische blogvraag stellen? Hoe krijgen jullie in een pagina-tab (bovenaan het blog) meerdere verhalen? Ik kan op een pagina maar één bericht kwijt, jullie kennelijk meerdere. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen. Misschien kun je me antwoord sturen op mijn gmail. Mijn naam is mijn adres. Bedankt alvast.

Slakopreis said...

Heb me ingeschreven (follow by e-mail) om jullie blog te volgen. Bijzonder hoor, een wereldreis per motor. Zo ver gaat onze camper ons nooit brengen. Begrijp ik goed dat jullie nu richting Oosten gaan? En dan Azië of komen jullie dan ook weer tussendoor thuis?

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys