Monday, January 27, 2014

En dat is een

Nederland
En alweer zijn er 2 weken voorbij en nog altijd zitten we in Milheeze. Ondertussen is wel de eerste motor 'klaar'. Dat zetten we maar even tussen quotes want echt klaar is hij niet maar meer kunnen we er nu zelf even niet aan doen. Het motorblok is goed onderhanden genomen, alle pakkingen zijn vervangen, de carborateurs gereiningd, een nieuwe nokkenas erin, versnellingsbak revisie, koppelingsplaten vervangen en dan moet het blok weer netjes zijn. Daarnaast hebben we benzinefilters geinstalleerd om het motorblok van binnen zo schoon mogelijk te houden. Ook heeft de motor nu een oliekoeler. De cardanas is gereviseerd en opnieuw in het vet gezet. Tot slot hebben we de remleiding vervangen door stalen remleidingen, de remklauw gereviseerd en van nieuwe blokjes voorzien en heeft de motor nu een hoog voorspatbord, pivot pegz, een koplampbeschermer, heavy duty valbeugels en een nieuwe zijstandaard. Wat ons nog rest is de roestplekjes bewerken met hamerite en dan moeten we toch wachten op de alpjes voor de elektra. We hebben nog ontdekt dat 1 van de 2 BMW plugs op mijn motor het niet doet omdat er ergens kabelbreuk in de kabels zit, dat zoeken we wel uit als we alle extra elektra (Koso, jasverwarming, 12V plug, garmin) gaan inbouwen.

Het probleem wat ik nu nog altijd had met de BMW is dat ik niet zo goed kan afstappen. De standaard van een BMW klapt namelijk automatisch in. Met de nieuwe zijstandaard is er helemaal geen mogelijkheid meer dat ik die ver genoeg kan uitklappen terwijl ik op de motor zit dus moet je eerst afstappen en dan pas de zijstandaard uitklappen. Dat is met koffers best wel lastig. Hiervoor heeft Sraar een oplossing gemaakt. Aan de zijstandaard zit nu een beugel waardoor ik wel de zijstandaard vergenoeg kan uitklappen, nu nog oefenen op het onderdeel lef, je moet namelijk je voet tegen de beugel aanhouden (en dus half onder de cilinder) en dan je motor om laten vallen op de standaard, iets wat ik altijd al eng heb gevonden.

Sinds afgelopen woensdag zijn we aan Sander zijn motor begonnen, dat zou als het goed is een stuk soepeler moeten gaan. We beginnen met het cardan. We halen het wiel los, cardanbrug los, cardan eruit, de nieuwe reviseerbare erin en dan alles weer terug erin. Dat ging soepel. Maar dan.... Volgende klus is een nieuw kofferrek en uitlaat. We schroeven het oude rek en uitlaat eraf, vinden bij Mat nog een Vampire uitlaat (die zit ook op de andere BMW) en dan, dan past het niet. Verrassing want bij mij past het toch wel, is er blijkbaar toch iets gedraaid aan de bochten om het passend te maken. Als Sander de uitlaat buizen los wil schroeven komen we aan onderdelen die toch al lang niet meer los zijn geweest. De uitlaatmoeren zitten muurvast. Na veel gehamer, olie en gevloek is 1 kant los maar de tweede wil niet. Het advies? Slijptol erop en de moer kapot zagen, je kunt beter een kapotte moer hebben dan het schroefdraad van de cilinder kapot maken.

De volgende dag beginnen we eerst met de carborateurs schoonmaken, het karweitje slijptol lonkt namelijk niet echt. Als de carborateurs schoon zijn moet Sander en toch aan geloven, hij gaat de slijptol pakken maar dan zegt Pierre dat hij nog een poging wil wagen, na veel voorzichtig tikken en heen en weer draaien lukt het hem uiteindelijk de moer los te krijgen, die mag wel de prullenbak in maar hij is los. Nu echter de hele uitlaat eraf ligt is het misschien meteen een mooie tijd om meteen de cilinders open te maken dat doen we op vrijdag, de brug is vrij en dat werkt een stuk fijner. De motor gaat de brug op, olie eruit en dan beginnen we aan de cilinders. De koppen gaan eraf, de zuigers worden weer helemaal schoongemaakt, overal nieuwe pakkingen tussen. Bij het terug monteren hebben we nog eens pech. Een van de draadeinden waarmee de cilinders vast zitten, komt uit het blok. Het blijkt dat hier een helicoil in heeft gezeten, die er nu dus uit komt. Dit is nu net een onderdeel wat Mat niet zo heeft liggen. Woensdag heeft hij die pas weer. Wij kunnen dus enkel 1 kant afmaken.

1 reacties:

Rocker said...

En al iets gehoord of de Honda's al verscheept zijn?

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys