Van Tbilisi, Georgie naar Kvariati, Georgie
Het is Sander zijn verjaardag!! Maar ja, gezien ons besluit terug naar huis te gaan is er van feestvreugde weinig sprake. Snel ruimen we de tent op en gaan op pad. Het eerste stuk moeten we weer dwars door Tbilisi, we komen langs de Russische ambassade en zijn dan de stad uit. Al snel krijgen we haarspeldbochten en gaan we de bergen in. Na een aantal leuke bochtjes moeten we afslaan, we gaan een SH honderd nog wat op.
Als we weer bij het keien pad aankomen besluit Sander een ander spoor te nemen, op de heenweg zagen we 2 sporen lopen parallel aan elkaar. Ik had het keien spoor maar Sander had de indruk dat de ander beter was. Ik rijd voorop en zie de splitsing, ik denk, dat keien pad daarvan weet ik dat ik die kan rijden dus die neem ik weer. Sander denkt, dat keien pad was best wel stuiteren en goed kijken, ik neem het andere pad. Naast elkaar rijden we over ons pad tot ik Sander zie stuiteren en dan stoppen.
Zijn motor ziet er niet uit, de modder ligt tot op de speedbag (die voor zijn topkoffer ligt), zijn koffers zijn vreselijk smerig en zijn knipperlichten zijn gewoon helemaal dicht geplamuurd. Maar we hebben wel grote lol! Dit hebben we nodig om de reis leuk te maken, gewoon een paar goede offroad paden! Garmin neemt een andere afslag terug naar het asfalt. Ik sla af en rijd het pad op, het pad wordt weer modder en gaat stijl omhoog. Tot 5 meter voor het asfalt red ik het. Dan stop ik maar even. Voor me ligt een bugelpiste, met een hellingshoek van een graad of 45, daarna mag je het asfalt opstuiteren, dat asfalt is een centimeter of 15 dik en er is uiteraard geen opritje. Vanaf waar ik sta heb je 0 zicht op de weg of er verkeer aan komt. Dit is me te lastig, de enige manier waarop ik boven kan komen is flink gas erop, maar ja als er verkeer rijdt is dat niet best. Sander rijdt zijn motor naar boven (iets wat er ook weer erg grappig uitziet) en loopt dan omlaag om mijn motor naar boven te rijden. Boven stap ik weer op en gaan we verder.
Met nog 17 km te gaan tot het tankstation moet ik op de tweede reserve, de benzine hier is duidelijk mindere kwaliteit want mijn verbruik ligt hoger dan normaal. We besluiten de jerrican in mijn motor te gooien, helaas zit daar niet veel meer in. Met nog 5 km te gaan is het over, benzine op.
Als mijn kachapuri eindelijk ook op tafel komt moeten we zuchten, jup hij is net zo groot. Vier mega kwarten brood met gesmolten kaas. Na de eerste kwart heb je al genoeg, na de tweede zit je vol. Ik haal 2 en een beetje en kan dan geen kachapuri meer zien. Sander heeft met de grootste moeite zijn pizza op weten te krijgen. Omdat het eten wel lang op zich liet wachten is het al 16 uur als we de bakkerij uit lopen. En dat met nog 255 km te gaan.
We rijden door en hebben er wel lol in. Maar ook weten we dat dit een latertje gaat worden. Een hotel boeken met een offroad rit is niet handig! Toch zijn we blij dat we genieten en we praten onder het rijden weer over onze opties, zullen we toch doorgaan? Maar hoe dan?
We komen langs een unieke brug en stoppen even voor de foto.
Ondertussen zijn we aanbeland op de SH1, die moeten we volgen tot aan Batumi en dan nog een klein stukje naar het zuiden. Op de heenweg naar Tbilisi hebben we onder andere de SH2 gehad, dat zijn hier de hoofdwegen en zijn vaak breed en tenminste geasfalteerd. Niet de SH1 dus..... Als we bij een natuurpark komen houdt het asfalt op. We beginnen met 2 haarspeldbochten zonder asfalt en met koeien. We rijden het park door en ik gok dat na het park het asfalt weer begint. Als we na kilometers rijden het park uitkomen is er weinig asfalt te zien. We gaan offroad verder en komen dan bij een doorwading. Twee auto's komen ons tegemoet, we zitten natuurlijk wel op de hoofdweg nummer 1, hoewel je dat toch echt lastig kunt indenken. De eerste doorwading is OK, er ligt een betonnen plaat in, helaas niet helemaal tot het einde dus het water uit komen is nog wel een beetje uitdagend.
Sander komt achter me staan en besluit dan deel 2 als eerste te doen. Beide voeten belanden hierbij in het water maar, zoals vaak, hij houdt de motor overeind. Tijd om terug naar mijn motor te lopen. Gelukkig hebben een paar handige mensen al een loopplankje klaargelegd.
Ik stap af en loop via het loopplankje naar het droge terwijl Sander ook mijn motor door deel 2 rijdt. Wat staat ons in hemelsnaam nog meer te wachten?
Er volgen nog een doorwading 3 en 4 maar beide zijn een stuk makkelijker. De weg gaat nu weer omhoog, daar gaat onze hoop asfalt te zien. Het is ondertussen bijna 17 uur, we moeten nog een kilometer of 150 tot Batumi en Garmin zegt dat we om 21 uur aankomen. Toch is ons humeur nog altijd uitstekend, we klimmen verder en komen in de sneeuw!
Voor het donker aankomen halen we niet. Om 20:30 gaat de zon onder en wordt het donkerder en donkerder. En dan wordt het best vervelend rijden. Sommige mensen houden het zonder licht rijden lang vol. Uiteindelijk een zegen want als ze hun koplampen aandoen blijken die bijna zonder uitzondering verkeerd afgesteld te zijn. Ook rijden veel met grootlicht. En waarom denk je dat het handig is te groeten door met je lampen te gaan seinen???! We worden door meer dan 1 busje verblind en rijden dus langzaam. De koeien hebben helemaal geen verlichting dus ook daarvoor moet je oppassen. We zitten ondertussen gelukkig wel op asfalt en het aantal gaten is minimaal.
Als we eindelijk bij het hotel aankomen is het 21:30, in Batumi ben ik nog ergens gaan liggen op de grond, er lag grind dat had ik niet gezien en ik kneep wel mijn rem in. Snel schieten de mensen naar mijn motor en zetten die overeind. Ik bedank ze en we gaan weer door. Gelukkig ligt dit hotel wel op de coordinaten die op booking.com stonden. De man laat ons de kamer zien, we halen enkel het hoognodige uit de motor en gaan dan op het balkon zitten, met onze 2 liter bier die we nog eventjes gehaald hebben net voor we er waren. Tenslotte is Sander jarig!
0 reacties:
Post a Comment