Friday, February 14, 2014

We kunnen verder

Nederland
Alweer zijn we ruim 2 weken verder wat hebben we de afgelopen tijd allemaal gedaan?

Mijn motor staat ondertussen bij Erik (van www.hotrodwelding.nl) we hebben een trax topkoffer van iemand kunnen lenen en Erik gaat op basis van de koffer en onze wensen een rek maken voor de topkoffer. Daarnaast hebben we hem ook gevraagd om te kijken of de achterbrug van de motor verstevigd moet worden en zo ja, daar iets voor te maken.

We zijn per motor naar Erik gegaan, een ijskoude rit, vooral voor mij, achterop zittend en niets doende. Sander zijn vader komt ons ophalen. Nu we even niets aan de motoren kunnen doen geven we onszelf een lang weekend vrij. Sander blijft bij zijn ouders en ik ga naar de mijne. Eventjes lekker geen motoren maar gezellig spelletjes doen en shoppen.

Ook hebben we nieuwe koffers voor Sander besteld. Daarvoor hebben we eerst eens gekeken welke maat hij moet hebben. Op de Alp heeft Sander 45 liter koffers en ik 37 liter. Bij mijn BMW zat een set Touratech koffers van 41 liter. We gaan eerst eens kijken hoeveel van de spullen die Sander in een koffer heeft zitten in de 41 liter past. We pakken de kledingzak in, rollen het matje op, pakken de slaapzak in en verzamelen de losse spullen die altijd in 1 koffer zitten en zijn 45 liter koffer vullen. En wat blijkt? Het past allemaal in de 41 liter! Sander en ik snappen er niets van. Ik haal de trax koffer erbij en we pakken het daar in. Tja 45 liter zit vol, dus hebben we wel alles gepakt wat erin hoort. Blijkbaar zijn de schuine wanden van de Trax dermate onhandig dat je veel ruimte verliest. Dus nu is de vraag bestellen we voor mij dan een kleine koffer (35 liter) of nemen we toch gewoon 2 sets van 41 liter. Uiteindelijk beslissen we voor het laatste. Het betekend dat ik veel ruimte overhoud in mijn koffers maar daar kunnen dan misschien in warme gebieden onze jas in om zo de topkoffer leeg te houden.

Na een weekendje niets gaan we er met hernieuwde energie tegenaan. Gereedschap bestellen wat we mee moeten nemen op reis. Nieuwe pasfoto's printen (de onze zaten in de gestolen tanktassen) en allerlei spullen om de nieuwe koffers reisklaar te maken zoals foam voor de binnenzijde (tegen afgeven en rammelen), sloten voor de nieuwe koffers (zodat ze niet nog eens de sloten forceren), elastiek om de documenten in de deksels te kunnen bevestigen.

Tijdens een dagje Eindhoven kopen we ook een paar nieuwe kaarten, een wegenatlas van Rusland (inclusief Europa), een kaart van Mongolie en een kaart van Kazachstan. Als we klaar zijn gaan we namelijk die kant op. Met de kaarten kunnen we beginnen een route uit te stippelen. Aan de hand van de beschikbare wegen, de maximale visa duur en het klimaat is een grof plan makkelijk te maken. Uiterlijk eind augustus moeten we in Vladivostok zijn om een boot richting Zuid-Korea of Japan te pakken. We willen ook graag naar Magadan dus dat betekent dat we voor het laatste deel in Rusland meer dan een maand nodig hebben. Ik besluit me eens te verdiepen in de visa. En dan blijkt die hoek van de wereld niet zo heel makkelijk te zijn. Een toeristen visum van Rusland is maximaal 30 dagen, reizigers vragen daarom voor Rusland altijd een zakenvisum aan. Een zaken visum is 3 maanden geldig maar als ik dan denk een multiple entry visum aan te vragen stuiten we op het volgende obstakel. Je kan enkel een multiple entry visum aanvragen als je in de afgelopen 12 maanden een keer in Rusland geweest bent en transit visums tellen hiervoor niet mee. Dat Rusland lastig ging worden wisten we al waarschijnlijk dat we mede hierom een visumdienst gaan inschakelen. Ook Mongolie is niet heel makkelijk. Het aanvragen is niet heel ingewikkeld maar je mag maximaal 3 maanden van te voren je visum aanvragen dat betekent dat we even goed moeten kijken wanneer we de aanvraag in kunnen dienen en of we dit in Nederland wel kunnen doen.

Afgelopen woensdag zijn we langs Mat van de Boxertoko gereden en toevallig terwijl we daar staan komt het gereedschap uit Amerika aan. Dat betekent dat we verder kunnen met Sander zijn motor. We spreken af vrijdag terug te komen om samen met Pierre Sander zijn cilinder te maken hopelijk krijgen we dan zijn motor af voor we naar de motorbeurs gaan (komende donderdag) want dan kunnen we meteen zijn motor ook bij Erik inleveren.

Zucht heb het nog niet afgetikt of daar komt Sander aanlopen. Moet je es kijken, de klepdeksel is stuk. Meteen even bij de buurman (aluminium lasser) vragen of die het kan maken. Dat kan de buurman maar dan moet de deksel wel eerst kaal gemaakt worden en dat kan pas volgende week. Wat nu? We dubben even en besluiten dan de deksel er gewoon op te zetten (lekt nog niet) dan ermee naar Erik te rijden, daar de deksel eraf te schroeven en mee terug te nemen. Terwijl Erik aan de motoren werkt kunnen wij de deksel laten repareren. Ook meteen besloten voor Sander ook maar heavy duty valbeugels op de motor te zetten want we hebben geen zin dat in Mongolie na een ongelukkige valpartij meteen de deksel stuk is.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys