Monday, January 27, 2014

En dat is een

Nederland
En alweer zijn er 2 weken voorbij en nog altijd zitten we in Milheeze. Ondertussen is wel de eerste motor 'klaar'. Dat zetten we maar even tussen quotes want echt klaar is hij niet maar meer kunnen we er nu zelf even niet aan doen. Het motorblok is goed onderhanden genomen, alle pakkingen zijn vervangen, de carborateurs gereiningd, een nieuwe nokkenas erin, versnellingsbak revisie, koppelingsplaten vervangen en dan moet het blok weer netjes zijn. Daarnaast hebben we benzinefilters geinstalleerd om het motorblok van binnen zo schoon mogelijk te houden. Ook heeft de motor nu een oliekoeler. De cardanas is gereviseerd en opnieuw in het vet gezet. Tot slot hebben we de remleiding vervangen door stalen remleidingen, de remklauw gereviseerd en van nieuwe blokjes voorzien en heeft de motor nu een hoog voorspatbord, pivot pegz, een koplampbeschermer, heavy duty valbeugels en een nieuwe zijstandaard. Wat ons nog rest is de roestplekjes bewerken met hamerite en dan moeten we toch wachten op de alpjes voor de elektra. We hebben nog ontdekt dat 1 van de 2 BMW plugs op mijn motor het niet doet omdat er ergens kabelbreuk in de kabels zit, dat zoeken we wel uit als we alle extra elektra (Koso, jasverwarming, 12V plug, garmin) gaan inbouwen.

Het probleem wat ik nu nog altijd had met de BMW is dat ik niet zo goed kan afstappen. De standaard van een BMW klapt namelijk automatisch in. Met de nieuwe zijstandaard is er helemaal geen mogelijkheid meer dat ik die ver genoeg kan uitklappen terwijl ik op de motor zit dus moet je eerst afstappen en dan pas de zijstandaard uitklappen. Dat is met koffers best wel lastig. Hiervoor heeft Sraar een oplossing gemaakt. Aan de zijstandaard zit nu een beugel waardoor ik wel de zijstandaard vergenoeg kan uitklappen, nu nog oefenen op het onderdeel lef, je moet namelijk je voet tegen de beugel aanhouden (en dus half onder de cilinder) en dan je motor om laten vallen op de standaard, iets wat ik altijd al eng heb gevonden.

Sinds afgelopen woensdag zijn we aan Sander zijn motor begonnen, dat zou als het goed is een stuk soepeler moeten gaan. We beginnen met het cardan. We halen het wiel los, cardanbrug los, cardan eruit, de nieuwe reviseerbare erin en dan alles weer terug erin. Dat ging soepel. Maar dan.... Volgende klus is een nieuw kofferrek en uitlaat. We schroeven het oude rek en uitlaat eraf, vinden bij Mat nog een Vampire uitlaat (die zit ook op de andere BMW) en dan, dan past het niet. Verrassing want bij mij past het toch wel, is er blijkbaar toch iets gedraaid aan de bochten om het passend te maken. Als Sander de uitlaat buizen los wil schroeven komen we aan onderdelen die toch al lang niet meer los zijn geweest. De uitlaatmoeren zitten muurvast. Na veel gehamer, olie en gevloek is 1 kant los maar de tweede wil niet. Het advies? Slijptol erop en de moer kapot zagen, je kunt beter een kapotte moer hebben dan het schroefdraad van de cilinder kapot maken.

De volgende dag beginnen we eerst met de carborateurs schoonmaken, het karweitje slijptol lonkt namelijk niet echt. Als de carborateurs schoon zijn moet Sander en toch aan geloven, hij gaat de slijptol pakken maar dan zegt Pierre dat hij nog een poging wil wagen, na veel voorzichtig tikken en heen en weer draaien lukt het hem uiteindelijk de moer los te krijgen, die mag wel de prullenbak in maar hij is los. Nu echter de hele uitlaat eraf ligt is het misschien meteen een mooie tijd om meteen de cilinders open te maken dat doen we op vrijdag, de brug is vrij en dat werkt een stuk fijner. De motor gaat de brug op, olie eruit en dan beginnen we aan de cilinders. De koppen gaan eraf, de zuigers worden weer helemaal schoongemaakt, overal nieuwe pakkingen tussen. Bij het terug monteren hebben we nog eens pech. Een van de draadeinden waarmee de cilinders vast zitten, komt uit het blok. Het blijkt dat hier een helicoil in heeft gezeten, die er nu dus uit komt. Dit is nu net een onderdeel wat Mat niet zo heeft liggen. Woensdag heeft hij die pas weer. Wij kunnen dus enkel 1 kant afmaken.

Tuesday, January 14, 2014

Het nieuwe jaar

Nederland
We zijn nu een maand in Nederland. Tijd om een berichtje te schrijven over onze voortgang.

Helaas is er weinig voortgang wat betreft de Honda's. Tot op heden staan ze nog altijd in Zuid-Afrika en wachten tot de douane eindelijk ons carnet afstempelt zodat ze de boot op kunnen richting Antwerpen. De motoren komen terug om te verkopen. Niet alleen krijgen we zo steeds minder tijd voor de verkoop ook willen we nog wat onderdelen overzetten van de Honda's naar de BMW, zoals onze jasverwarming, de koso en de xenon verlichting. Best wel balen dus dat ze nog niet onderweg zijn. Ook andere spullen beginnen we te missen, zoals wat gereedschap wat nog bij de motoren in de koffers zit en onze topkoffers en platen. Die hebben we nodig om iets te kunnen bedenken voor de BMW. Daar gaat standaard geen topkoffer op dus we zullen hiervoor een custom made oplossing moeten zien te bedenken. Dat gaat uiteraard niet zonder de koffer en de plaat die Don voor ons heeft laten maken.

De dingen waar we wel invloed op kunnen uitoefenen (de BMW's dus) gaat gelukkig wat beter. Sinds 2 januari wonen we in Milheeze zodat we dicht bij de Boxer Toko zijn. We wonen in een vakantiehuisje. Dat klinkt luxe maar dat valt wel mee. De boerderij wordt verbouwd tot allemaal kleine appartementen en kamers. Sander en ik hebben 2 kamers tot onze beschikking. Een slaapkamer met douche en toilet en een woonkamer, gescheiden door een klein gangetje. Omdat er enkel in de slaapkamer een verwarming zit (en dan meteen eentje van een meter of 3 lang) hebben we besloten de slaapkamer en woonkamer om te draaien. Eindresultaat is nu dat we lekker warm zitten maar dan wel bijna in de WC die gewoon een open hok (zonder deur) is. Bezoek ontvangen kan maar laten we dan maar in de gezamelijke keuken gaan zitten. De gezamelijke keuken is enorm, 2 tafels met 4 stoelen verdwalen in de ruimte. De overige bewoners koken amper dus vaak hebben Sander en ik deze ruimte ook voor ons zelf. Toen we aankwamen was de keuken nogal vies maar dat tolereert Erik (de eigenaar) niet. Meteen toen we hem erop gewezen hadden is er grote schoonmaak gehouden en zijn de schuldigen erop aangesproken.

Sinds onze verhuizing zijn we aan het fietsen geslagen. Milheeze is een gat en wij zitten nog buiten het gat ook. Voor alles wat je wil zul je moeten fietsen. Deurne is het dichtstbijzijnde redelijk grote plaats, het station is 6 km van ons verwijderd. Sander heeft zijn fiets laten maken en ik heb op marktplaats een fiets gekocht. We trappen ons wat af in deze zeer landelijke (varkens en koeien) omgeving. Dagelijks fietsen we nu naar de Boxer Toko, een ritje van bijna 10 km.

De eerste dagen in Milheeze zijn we niet gaan werken, eerst eens rustig de omgeving verkennen en Sander zijn motor ophalen. Zaterdag 4 januari zijn we naar Clement gereden op mijn motor en daar hebben we die van Sander opgehaald. Voor Clement een treurig moment maar voor ons uiteraard niet. Nu we toch in zuid Limburg zijn gaan we meteen even op bezoek bij familie. Na een gezellig bezoek zetten we koers naar Mat. Eens even onze 2 aanwinsten laten keuren. De motor van Clement kent Mat wel, die van Marjolein niet. De dag erna maken we een langere proefrit op beide motoren. Niet omdat we dat graag willen, het is koud en de motoren zijn nog niet opgeknapt maar helaas is de moeder van een vriend van me onverwachts overleden. Om Robert te steunen gaan we dus naar de herdenkingsdienst. Ineke komt ook en we hebben met haar wat eerder afgesproken. Met zijn 3-en waaien we eerst uit op het strand en gaan lunchen. Daarna is het tijd voor de dienst die bol staat van de mensen die nog wat anekdotes vertellen over de moeder van Robert. Na de dienst praten we nog wat met Robert, wensen hem sterkte met de komende tijd en nemen afscheid. De duisternis valt en we moeten nog een eind rijden.

Voordat we terugrijden eerst maar even olie controleren, mijn motor lekt namelijk een beetje. Een goed idee van Sander, dat controleren, want de mijne blijkt helemaal leeg te staan! Gelukkig is Ineke nog niet weg, we stappen bij haar in de auto en ze rijdt ons naar een tankstation. Het is zondag, een uurtje of 17 er is uiteraard weinig open. We kopen bij een tankstation auto olie, iets is nog altijd beter dan niets. In mijn motor gaat 1,5 liter dan bij Sander nog een beetje erbij en dan kleden we ons om en willen vertrekken. Probleem 2, Sander zijn accu is leeg. Gelukkig niet helemaal leeg, na veel overtuigingskracht en zonder verlichting, krijgt hij eindelijk de motor aan. Nu niet stilvallen en rijden maar! Verkleumd komen we thuis aan, Sander springt meteen onder de douche om te ontdooien terwijl ik begin met koken.

Maandag de 6de hebben we ook nog vrij, de Boxer Toko is open van dinsdag tot zaterdag. Dat komt goed uit want we gaan deze dag naar Eindhoven om ons in te schrijven in het RNI (Registratie Niet Ingezetene). Hiervoor hebben we een afspraak gemaakt met de gemeente Eindhoven. We fietsen naar Deurne, stappen in de trein en lopen daarna naar het gemeentehuis. Daar aangekomen krijgen we na 10 minuten te horen dat we ons niet kunnen inschrijven omdat we al een BSN hebben. Godsgloeiende, hadden ze dat niet over de telefoon kunnen vertellen?! Gedesillusioneerd stappen we weer in de trein en terug naar Deurne. Daar gaan we op bezoek bij onze oude buurtjes uit Duitsland. Deze mensen heb ik ook al jaren niet gezien maar de middag vliegt voorbij met verhalen. Rond een uurtje of 16 vertrekken we naar huis toe. Vanaf morgen moeten we aan de slag.

Dinsdag rijden we met 2 motoren naar Mat, de mijne lekt ondertussen flink, op 6 verschillende plekken, dus we beginnen met de mijne.

Met die van Sander rijden we terug, vanaf morgen wordt het fietsen.

Na een week klussen zijn we nu weer bezig met het opbouwen van mijn motor. Ondertussen is de cardan as gereviseerd, er zit een nieuwe nokken as in, een aantal lagers zijn vervangen, Jan heeft de versnellingsbak gereviseerd. Nieuwe pakkingen, carborateurs zijn gereinigd.

Twee kleppen zijn vervangen. Kortom een zeer grote onderhoudsbeurt. Het meeste doet Sander zelf, wel met hulp van de medewerkers van de Boxer Toko. Ik houd me meer bezig met schoonmaken van onderdelen en verder heb ik de zeer nuttige taak de hondjes bezig te houden. Een taak die ik mezelf heb opgelegd en ook super leuk vind. Mat heeft een Kelpie pup en om die zijn energie te laten kwijtraken heeft hij een tweede pup te logeren.
Ik mag de hondjes uitlaten en speel met ze totdat ze weer uitgeput ergens instorten en gaan slapen.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys